05 May 2012

sahabat terutama ahli perubatan, jom utamakan yang ini ya..^_^



buat kawan-kawan, teman yang berada di lapangan pekerjaan, terutama sebagai anggota perubatan, tak kiralah, Jururawat ke, Penolong Pegawai Perubatan ke, Doktor ke dan sebagainya..


Sesibuk macam mana pun, jangan lupa untuk TUNAIKAN SOLAH BERJEMAAH FARDHU ISYA' DAN BERJEMAAH FARDHU SUBUH..


"tak sempat lah", "sibuk lah", "ramai patient lah"..


Ya, ya, saya tahu..^_^ saya pun mengalaminya..^_^


tapi, Solah Fardhu Berjemaah ni amat bernilai buat hati yang mencari-cari ketenangan..^_^


kalau tak dapat 'jaga' semua solah fardhu pun untuk dilakukan berjema'ah, tapi USAHALAH, KEJARLAH, TEKADLAH untuk melakukan sekurang-kurangnya BERJEMAAH FARDHU ISYA' dan BERJEMA'AH FARDHU SUBUH..


kenapa?


عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ :


مَنْ صَلَّى الْعِشَاءَ فِي جَمَاعَةٍ فَهُوَ كَمَنْ قَامَ نِصْفَ اللَّيْلِ ، وَمَنْ صَلَّى الصُّبْحَ فِي جَمَاعَةٍ فَهُوَ كَمَنْ قَامَ اللَّيْلَ كُلَّهُ


yang bermaksud : 


"Diriwayatkan dari (Sayyidina) Uthman bin Affan (Radhiyallahu 'anhu) bahawasanya Nabi (Shallallahu 'alaihi wa alihi waSahbihi waSallam) bersabda:


"Sesiapa yang solat Isyak secara berjemaah akan mendapat pahala seolah-olah bangun separuh malam dan sesiapa yang solat subuh berjemaah akan mendapat pahala bangun sepenuh malam."


(hadits riwayat al-Imam Muslim)


wah, kalau tak 'qiyamullail' pun tak pe ke ni? hehe..


bukan tak apa, kalau dah tak mampu, penat kerja, syif malam ke, memadai-lah adik-adik-ku sekalian, serta sahabatku, untuk berusaha dan melakukan kedua-dua Solah Fardhu berjema'ah ni..


kalau 'qiyamullail' macam mana? lagi baik, lagi mantap..hehe..


eh, solah fardhu lain tak payah ke? bukan tak payah, kalau syif petang ke, kan susah nak solah fardhu berjemaah, maka dilonggarkan sedikit, tetapi kalau dapat buat, lagi mantap..hehe..


jadi, 'moral of story', jangan sesekali tinggal solah fardhu berjema'ah, terutama Fardhu Isya' dan Fardhu Subuh tau..




"masjid jauh-lah", hehe..kan ada surau kat Jabatan Kecemasan dan Trauma tu, atau di tingkat-tingkat yang ada ward tu, boleh adik-adik dan sahabatku sekalian..


"Allah sentiasa menyediakan jalan keluar buat hamba-Nya yang mencari-cari jalan keluar untuk bertemu dengan Allah, untuk mendapatkan cinta Allah."


^_^


"Allah memandang kepada usahamu untuk meraih cinta-Nya, bahkan disediakan pahala, kemuliaan di atas setiap usahamu untuk mendapat cinta-Nya"..


Tunggu apa lagi? jom buat, hehe..^_^



No comments:

Post a Comment

~ Muhasabah ~