14 June 2011

kembalinya hati disuluhi cahaya..(T__T)

alhamdulillah, syukurku kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala..

Terbitnya post ini menandakan Allah Subhanahu wa Ta'ala masih memberi peluang kepada jari hina ini untuk mengukir sedikit kata-kata dengan harapan agar ia dapat "mengecilkan" hati hina ini yang semakin "membesar" dengan sifat mazmumah, yakni sifat yang buruk (seperti malas, buruk sangka dan seumpamanya), insya Allah..(T__T)


alhamdulillah..

syukurku jua kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala yang mentakdirkan seorang hamba Allah Subhanahu wa Ta'ala yang bercahaya hatinya, jiwanya, jasadnya dengan cahaya keimanan kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala hadir ke bumi Kelantan, Malaysia..

hamba Allah Subhanahu wa Ta'ala yang dimaksudkan itu adalah sang guru yang mulia, al-'Allamah al-Muhaqqiq al-Faqih al-Murabbi al-Habib Zein bin Ibrahim bin Sumaith..


secara umumnya, sang guru yang mulia ini adalah merupakan cucunda Nabi besar, Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam..

masya Allah, tabarakallah..(T__T)

hadirnya sang guru yang mulia ini ke bumi Kelantan, atau lebih tepat lagi di Balai Islam Lundang, Kota Bharu, Kelantan menjadikan hati hina yang semakin malap ini kepada kembalinya ia bercahaya, bahkan ia bertambah bercahaya lagi..

hal ini adalah merupakan kurniaan Allah Subhanahu wa Ta'ala, Dia lah Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Di dalam majlis ilmu bersama sang guru yang mulia ini juga, hadirnya juga para guru yang mulia yang lain, masya Allah, tabarakallah..

alhamdulillah, syukurku kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala, hadir di majlis ilmu ini, walaupun niat asalnya hanyalah untuk menemui dan menumpang keberkatan bersama al-'Allamah al-Habib Zein, namun Allah Subhanahu wa Ta'ala Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, diri ini dapat menemui dan menumpang keberkatan juga para guru yang lain, masya Allah, tabarakallah..

sahabat-sahabat penuntut pondok di Kelantan Darul Naim juga dapat ditemui, dan dapat berkenalan dengan yang baru pula..begitu juga dari Kedah, dari Patani dan lain-lain..masya Allah, tabarakallah..

hati yang sepi sebelum ini, hati yang malap sebelum ini, kembali ia bercahaya, kembali ia tenang, alhamdulillah..(T__T)


benarlah kata sang guru yang mulia, al-'Allamah al-habib Abdullah bin Muhsin al-Attas : "berziarahlah kamu kepada orang-orang soleh! kerana orang-orang soleh adalah ubat hati"..

masya Allah, masya Allah, masya Allah..(T__T)

(T_T) : "semoga hati ini terubat dengan menemui dan bersama para guru yang mulia ini, terutama al-'Allamah al-Habib Zein, amin ya Rabb.."

berkata al-'Allamah al-Habib Alwi bin Muhammad al-Haddad : "Seindah-indahnya tempat di dunia adalah tempat orang-orang yang soleh, kerana mereka bagai bintang-bintang yang bersinar pada tempatnya di petala langit"

subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..

(T_T) : "Semoga diri yang jahil ini, hati yang hina ini, minda yang faqir ini, sentiasa ditempatkan bersama mereka yang soleh, supaya diri ini juga bisa menjadi soleh, amin ya Rabb.. "


No comments:

Post a Comment

~ Muhasabah ~