30 September 2010

suara wanita, apakah pilihan kalian?



alhamdulillah..(^_^)

Firman Allah S.W.T (yang bermaksud) : "Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga menghairahkan orang yang ada perasaan dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan yang baik-baik." (Surah Al-Ahzab ayat 32)..wallahua'lam..

mutakhir ini, perempuan telah disediakan pelbagai platform utk "menonjol..."..apakah mereka tidak sedar, mereka diperalatkan, atau bagaimana?

ana postkan ayat Al-Quran di atas bukan utk menangkan lelaki atau menghina perempuan..namun, ia hanyalah utk perkongsian bersama dan utk kesedaran bersama..

sesungguhnya perempuan adalah fitnah andai salah amalnya..(^_^)

di sebabkan itulah, perempuan tidak boleh menjadi Imam..tidak boleh menyaringkan bacaan ayat Al-Quran seperti menyertai Pertandingan Tilawah Al-Quran...dan sebagainya..

kerana suara perempuan adalah "suara emas"..(^_^) nilainya sangat tinggi..(^_^)

"abang, sayang nak keluar kejap", kata isteri pada suaminya dengan "nada manja"..

"ibu, fatimah mahu bernikah", kata si anak pada ibu dengan "nada lembut"..

dan sebagainya..itu adalah contoh atau keadaan yang dibenarkan kaum hawa utk menipiskan bicara bibir dan suaranya atau melembutkannya..

andai berhadapan dengan bukan muhrim, maka ia merujuk kepada 3 hukum iaitu harus, makhruh dan haram,..bahkan mutakhir ini, ia lebih kepada haram..

contoh yang paling hangat..penyanyi wanita yg semakin ramai..pelakon wanita yang semakin ramai..

pertandingan seperti Akademi fantasia, dan sebagainya telah melibatkan penyertaan wanita yang majoriti..

tidak kurang juga dengan pertandingan yang katanya Islam, seperti Pertandingan Tilawah Al-Quran, di sediakan penyertaan kepada wanita tetapi ditonton oleh pelbagai lapisan masyarakat..

dan sebagainya..

wallahua'lam..

dari Usamah bin Zaid R.A, Rasulullah S.A.W bersabda {yang bermaksud) : "Tidaklah aku tinggalkan setelahku fitnah yang lebih dahsyat bagi para lelaki selain fitnah wanita."..

astaghfirullah..wal iyya dzubillah..

semoga kalian tidak termasuk di dalam golongan wanita yang menjadi fitnah kepada wanita dan lelaki serta kehidupan..

wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment

~ Muhasabah ~