31 May 2012

Jangan hina manusia lain..T__T



Banyak orang di ketika ini memandang manusia disekelilingnya dengan penghinaan sehingga menghadirkan sikap meninggi diri serta takabur pada dirinya..

kadang-kadang ada hati yang berkata ; "erm...baik aku lagi pada dia."

sesungguhnya hatinya sedang ditipu oleh nafsu dan syaitan..

astaghfirullah, hindari ya Allah, hindari ya Allah, hindari ya Allah..

Allah hadirkan kesalahan manusia di hadapan kita, keburukan manusia di hadapan kita, BUKANLAH UNTUK KITA CACINYA, HINA DIRINYA, tetapi adalah UNTUK MENILIK DIRI KITA..

Kehidupan pengembara yang tiada henti, sehingga ke jurang 'misteri'..



Kehidupan ini ibarat sang pengembara yang mengembara..tiada persinggahan yang tetap buatnya, dia terus mengembara dan mengembara..sehinggalah bertemu dengan jurang yang lebar, tidak diketahui penghujungnya, jurang yang 'misteri', yang dalam, tidak diketahui kesudahannya..

begitulah kehidupan kita sebagai manusia, lebih-lebih lagi berada dalam ni'mat yang mulia, iaitu beriman kepada Allah..

kehidupan ini perlu diteruskan, jika tewas kepada nafsu, bangkit kembali, jangan akur dengan kalah itu, ia hanyalah persinggahan untuk dikutip pengalaman..

semua dari kita melalui kesilapan dan kesalahan, dan orang yang bijak adalah mengambil kesilapan dan kesalahan itu sebagai pengajaran buatnnya untuk lebih dewasa dan matang dalam meneruskan perjalanannya..

sehinggalah perjalanan itu menemui jurang 'misteri', iaitu kematian..maka tamatlah perjalanan si pengembara..

subhanallahi wabihamdih..

15 May 2012

Jangan 'leka' dengan kehidupan sendiri sehingga menguris hati manusia lain..T__T


Manusia itu kadang-kadang leka dengan 'kehidupannya' sehingga mengabaikan perasaan manusia disekitarnya..

seperti..

luahannya di dalam Facebook (contoh terkini..^_^)..

mungkin ia sekadar luahan, gurauan, tidak terniat pun untuk ada sindiran, perli atau seumpamanya..

tetapi ia telah menyakiti manusia disekitarnya..

06 May 2012

di antara 2 pilihan, pilihan mana yang akan aku pilih?




Dunia adalah tempat pilihan kepada manusia..^_^


Pilihan 1st ; berusaha menjadi manusia yang sebenar-benarnya cinta kepada Allah.


Pilihan 2nd ; terus-terusan leka dan lalai dalam keni'matan dunia.


^_^ apakah pilihan kita?






Firman Allah Subhanahu waTa'ala :


وَالْعَصْرِ، إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ، إِلَّا الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ 


yang bermaksud : "Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat-menasihati supaya menetapi kesabaran". 


(Surah al-Ashr, ayat 1-3)


Allah kurniakah ni'mat, rahmat kepada manusia bukan untuk melalaikan manusia, merugikan manusia, tetapi untuk memberi kekuatan kepada manusia agar menjadikan ni'mat dan rahmat itu 'jalan' mengenali-Nya dan menyemai perasaan cinta kepada-Nya..


dan, amat rugi lagi malang bagi manusia yang menjadikan ni'mat dan rahmat kurniaan Allah itu sebagai alasan buatnya untuk menjadi manusia terus-terusan lalai dan leka sehingga hatinya tidak 'berdenyut' perasaan cinta kepada Allah..


astaghfirullah, astaghfirullah, astaghfirullah..




Pilihan di tangan kita, kerana dunia adalah tempat membuat pilihan..


kelak, bermula di alam kubur sehingga ke alam akhirat, TIADA LAGI PILIHAN BUAT KITA..


astaghfirullah, subhanallahi wabihamdih..wallahua'lam..




05 May 2012

sahabat terutama ahli perubatan, jom utamakan yang ini ya..^_^



buat kawan-kawan, teman yang berada di lapangan pekerjaan, terutama sebagai anggota perubatan, tak kiralah, Jururawat ke, Penolong Pegawai Perubatan ke, Doktor ke dan sebagainya..


Sesibuk macam mana pun, jangan lupa untuk TUNAIKAN SOLAH BERJEMAAH FARDHU ISYA' DAN BERJEMAAH FARDHU SUBUH..


"tak sempat lah", "sibuk lah", "ramai patient lah"..


Ya, ya, saya tahu..^_^ saya pun mengalaminya..^_^


tapi, Solah Fardhu Berjemaah ni amat bernilai buat hati yang mencari-cari ketenangan..^_^


kalau tak dapat 'jaga' semua solah fardhu pun untuk dilakukan berjema'ah, tapi USAHALAH, KEJARLAH, TEKADLAH untuk melakukan sekurang-kurangnya BERJEMAAH FARDHU ISYA' dan BERJEMA'AH FARDHU SUBUH..


kenapa?


عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ :


مَنْ صَلَّى الْعِشَاءَ فِي جَمَاعَةٍ فَهُوَ كَمَنْ قَامَ نِصْفَ اللَّيْلِ ، وَمَنْ صَلَّى الصُّبْحَ فِي جَمَاعَةٍ فَهُوَ كَمَنْ قَامَ اللَّيْلَ كُلَّهُ


yang bermaksud : 


"Diriwayatkan dari (Sayyidina) Uthman bin Affan (Radhiyallahu 'anhu) bahawasanya Nabi (Shallallahu 'alaihi wa alihi waSahbihi waSallam) bersabda:


"Sesiapa yang solat Isyak secara berjemaah akan mendapat pahala seolah-olah bangun separuh malam dan sesiapa yang solat subuh berjemaah akan mendapat pahala bangun sepenuh malam."


(hadits riwayat al-Imam Muslim)


wah, kalau tak 'qiyamullail' pun tak pe ke ni? hehe..


bukan tak apa, kalau dah tak mampu, penat kerja, syif malam ke, memadai-lah adik-adik-ku sekalian, serta sahabatku, untuk berusaha dan melakukan kedua-dua Solah Fardhu berjema'ah ni..


kalau 'qiyamullail' macam mana? lagi baik, lagi mantap..hehe..


eh, solah fardhu lain tak payah ke? bukan tak payah, kalau syif petang ke, kan susah nak solah fardhu berjemaah, maka dilonggarkan sedikit, tetapi kalau dapat buat, lagi mantap..hehe..


jadi, 'moral of story', jangan sesekali tinggal solah fardhu berjema'ah, terutama Fardhu Isya' dan Fardhu Subuh tau..




"masjid jauh-lah", hehe..kan ada surau kat Jabatan Kecemasan dan Trauma tu, atau di tingkat-tingkat yang ada ward tu, boleh adik-adik dan sahabatku sekalian..


"Allah sentiasa menyediakan jalan keluar buat hamba-Nya yang mencari-cari jalan keluar untuk bertemu dengan Allah, untuk mendapatkan cinta Allah."


^_^


"Allah memandang kepada usahamu untuk meraih cinta-Nya, bahkan disediakan pahala, kemuliaan di atas setiap usahamu untuk mendapat cinta-Nya"..


Tunggu apa lagi? jom buat, hehe..^_^



Aku berdosa, apa aku nak buat? T__T



T_T ; "Aku berdosa, aku berdosa, bagaimanakah aku?"


♥ ♥ ♥ "Apabila diri terjerumus dalam dosa, janganlah hal itu membuatmu putus asa dalam meraih Istiqomahmu (berterusan memohon ampun) dengan Tuhanmu. Kadang-kadang, siapa tahu, itulah dosa terakhir yang ditakdirkan oleh Allah padamu."


(dari Syeikh Ibn Athaillah al-Sakandari رحمة الله تعالى عليه)


^_^ ~ "jangan berputus asa, jangan berputus asa, Allah sentiasa membuka ruang dan peluang buat hamba-Nya yang ingin menjadi baik, yang ingin berubah menjadi mulia, yang ingin mencintai Allah, yang ingin merindui Allah, istiqomahlah ia, insya Allah."



03 May 2012

Carilah perhimpunan yang menghadirkan perasaan cinta kepada Allah dan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa alihi wasahbihi waSallam..




Telah berkata Syeikhuna Muhammad Rohimuddin Nawawi al-Bentani:


"Carilah perhimpunan-perhimpunan yang membawa kepada CINTA Allah dan Rasulullah 
صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم
. Hindarilah perhimpunan-perhimpunan yang membawa kepada PERPECAHAN umat "


Allahumma Sallimna wa Sallim Biladana.."Ya Allah, selamatkan kami dan selamatkan negara kami"..Ya Robbal 'alamin..^_^

Perhimpunan yang memupuk perasaan cinta kepada Rasulullah 

صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم
, menghadirkan hati yang tenang, menghadirkan jiwa yang bahagia, menghadirkan jasad yang tabah..




jom Hayatinya..T___T




seorang hamba yang mengharapkan untuk mencintai Allah Subhanahu waTa'ala, maka bina-lah hatimu dengan mencintai Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم.. 

Firman Allah Subhanahu waTa'ala :


قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ


yang bermaksud :


"katakanlah jika benar-benar kalian orang-orang yang cinta kepada Allah, maka ikutilah aku (Muhammad صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم) nescaya Allah akan mencintai kalian."


(surah Al-Imran, ayat 31)

Subhanallahi wabihamdih..

اللهم صل على سيدنا محمد و على اله و صحبه و بارك و سلم


♥ ; Hati yang bercahaya dengan alunan kecintaan kepada baginda, Sayyiduna Nabi Muhammad صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم, Hati itu akan bercahaya dengan cahaya kecintaan kepada Allah Subhanahu waTa'ala..




Teguran guru mulia buat kita semua agar menjaga hubungan di antara kita semua..




telah berkata Dr. Uthman el-Muhammady:


"Kita sedang mengundang LAKNAT (kemarahan) daripada Allah. Kita ada Rukun Iman, Rukun Islam. Dan sekarang kita sedang kacau Rukun Masyarakat. Hak jiran, hak masyarakat Islam, hal Pemimpin Islam, hak masyarakat bukan Islam.


Cuba kita fikirkan balik bagaimana Islam berkembang. Hubungan kita dengan Allah dan hubungan kita sesama masyarakat (iaitu berkasih sayang). Inilah yang diajar oleh Baginda Rasulullah Shallallahu 'alaihi (wa alihi wasahbihi) wasallam. Membuat kekacauan adalah mengundang LAKNAT daripada Allah!"

astaghfirullah..T__T



Tidak terlepas lisan Dr. Uthman el-Muhammady daripada menyebut kalimah mulia "Ampun Ya Allah, Ampun Ya Allah..." T__T


Kita semakin risau akan masa depan generasi Melayu kita...T__T


Ampun Ya Allah...kerana meraka jahil tidak mengetahui...


Semoga kedatangan Guru Mulia, al-Habib Umar bin Muhammad bin Salim al-Hafidz ke negara kita khususnya, bertemu dengan pemimpin-pemimpin negara, bertemu dengan pemimpin-pemimpin keselamatan negara, dengan harapan doa beliau supaya dijaga KEAMANAN di Malaysia ini..amin ya Allah..


Inilah harapan murni guru mulia, al-Habib Umar bin Muhammad bin Salim al-Hafidz, supaya tidak berlaku perkara yang tidak di ingini sepertimana yang berlaku di negara-negara Islam yang lain...


luahan hatiku sendirian ; "Ya Allah, selamatkan kami daripada fitnah orang-orang yang ZALIM..Allahumma Amiin"..^_^

Syukran ya akhi al-Ustaz Khairi
di atas perkongsian ilmu ini, dapat jua hati ini mengambil isi-isi ilmu yang berguna, kilauan mutiara yang bercahaya buat mencerahkan perjalanan diri ini..^_^





Sahabat berbuat jahat kepada diri, apa aku nak buat?


alhamdulillah..tadi call ayah tercinta..


aku ; "ayah, apa perasaan ayah kalau seseorang tu, sahabat baik ayah, tapi kemudian 'menikam belakang ayah', berbuat jahat kepada ayah, menghina ayah, memburuk-burukkan ayah?"




ayah jawab ; 


"kehidupan di dunia ini adalah ibarat hiasan di dinding di rumah kita..


bila sampai satu masa, hiasan itu mungkin ia masih cantik, atau tidak cantik..jika ia buruk, kita tolong bersihkannya untuk jadi cantik lagi..tapi jika ia masih tetap buruk, maka tinggalkannya buat sementara, berdoa-lah kepada Allah, mudah-mudahan ia menjadi cantik nanti..


maka begitulah kehidupan kita ini anakku..


kawan, sahabat, teman datang kepada kita, menghiasi kehidupan kita..


mereka mencantikkan kehidupan kita..


dan, sampai satu masa, atau kadang-kadang mereka berkelakuan buruk kepada kita, menjadikan hiasan itu buruk, maka kita yang sedar, insya Allah, bantulah, tolonglah sedarkan mereka untuk kembali berkelakuan baik..


tapi jika mereka tetap seperti itu, maka tinggalkanlah buat sementara waktu kerana bimbang dirimu akan mengikuti mereka pula, dan berdoa lah kepada Allah, mudah-mudahan mereka kembali berkelakuan baik, dan tempatkan kita semua di kalangan hamba-Nya dicintai-Nya..


jangan sedih, dan jangan berduka, sahabat ini ada yang membantu perjalananmu, dan ada yang cuba menghalang perjalananmu..


jika ia membantu perjalananmu, ucaplah terima kasih padanya, kerana membantumu, terutama mengingatkanmu pada Allah..dan jika ia menghalang perjalananmu, ucaplah terima kasih padanya, kerana membantumu jua, kembali berharap kepada Allah..




Sesungguhnya segala-gala yang Allah ciptakan itu sungguh indah, sungguh sempurna, sungguh bijaksana..maka gunalah akalmu dan hatimu untuk memahaminya.."


terima kasih ayah..sayang sama kamu.. ♥ ♥ ♥




02 May 2012

Kehidupan 'pekerja baru'..^_^


Alhamdulillah..^_^


Kehidupan sebagai 'pekerja baru'..




Arahan yang dikeluarkan oleh ketua jabatan Kecemasan dan Trauma,


"Saya nak kamu semua ni, ada pada setiap pagi dari ahad sehingga ke selasa, pukul 8 pagi, ada morning round..kemudian rabu pun kena ada pukul 8 pagi untuk CME emergency, kalau tak ada CME, hadir juga untuk morning round..dan khamis, pukul 8 pagi, CME hospital di ACC..kamu off ke, cuti ke, syif petang ke, pagi tu, pukul 8 pagi, sy nak kamu ada juga."


Mula-mula dapat arahan tu, banyak terdengar keluhan, luahan tidak berpuas hati, dan seumpamanya..


Tapi..

kini ambo rasa bersyukur pula, Allah menyayangi hamba-Nya jika ingin disayangi, amin..





Dengan sebab itu lah, tubuh yang malas, letih pun, bangun jugak untuk hadir pukul 8 pagi, dan selesai dalam pukul 9 pagi, leh pulak buat ;


1~ solah sunat dhuha
2~ baca ratib al-Haddad
3~ baca surah al-Waqi'ah


Alhamdulillah..kadang-kadang apa yang kita tidak suka, sebenarnya itu baik untuk kita.. ♥


Seperti hal ini, kalau tidak ada arahan macam ni, agak susah nak bangun dan buat, terutama bila tubuh yang tak sempat lagi rehat dari penat dan letih kerna kerja sebelum tu..mungkin hanya terbuat solah fardhu subuh aje yang wajib bangun dan buat..


Tapi dengan arahan tu, leh jugak bangun dan buat, alhamdulillah..


Terima kasih ya Allah, bantuan-Mu sentiasa ada, rahmat-Mu sentiasa Engkau curahkan, kasih sayang-Mu sentiasa Engkau berikan, alhamdulillah, subhanallahi wabihamdih..


^_^ positive thinking..hehe..♥ ♥


Sentiasa bersangka baik kepadan Allah, sentiasa bersyukur dengan ni'mat Allah, sentiasa bersabar dengan kejadian kurniaan Allah..subhanallahi wabihamdih..



Muhasabah diri sendiri, membina hati yang lebih tenang..




Sheikh Abdul Qadir Isa Rahimahullahu Ta'ala 'anhu berkata:


"Orang yang sentiasa muhasabah dirinya, (adalah orang yang) sentiasa berusaha untuk menjauhi dirinya daripada jalan-jalan yang membawa kepada kemaksiatan, dan sentiasa menyibukkan dirinya dengan ketaatan." 


(Haqo'iq 'ani At-Tasawwuf mukasurat 235)


muhasabah adalah merenung ke dalam diri sendiri, melihat keaiban diri, melihat kesalahan sendiri..


untuk apa? untuk mengucapkan syukur kepada Allah, betapa Allah Maha Baik, kerana telah memperlihatkan kesalahan sendiri, keburukan sendiri, kepada diri sendiri..


untuk apa lagi? untuk memperbaikinya, untuk berusaha tidak mengulanginya lagi..


Jom sama-sama perbaiki kesalahan, kesilapan, keburukan sendiri..T__T


insya Allah, wallahua'lam..

01 May 2012

Demonstrasi? perhimpunan? dipimpin oleh bukan muslim? Bolehkah itu?


Ada sahabat, adik-adik, serta teman bertanya kepada ambo, "apa hukum menyertai sesuatu perhimpunan atau demonstrasi?"

ambo hanya mampu tersenyum dan menjawab ;

"jika di tanya hukum itu kepada ahli Feqah atau Fuqaha, maka ia pasti timbulnya pelbagai ta'rif dan syarahan dalam menjelaskannya, sama ada hukum itu dikatakan wajib atau harus atau makhruh, wallahua'lam..

namun, jika di tanya hukum itu kepada ahli Tasawuf atau Sufi, maka mereka akan menjawab secara umum iaitu ;

"sesuatu hal yang ada padanya itu kelalaian hati kepada Allah, maka hukum haram ke atasnya untuk dilaksanakan ia."


wallahua'lam..

al-Habib Munzir bin Fuad al-Musawa pernah ditanya tentang hal ini, jawabnya beliau ;

"perhimpunan menentang keputusan pemimpin adalah hal yang dilarang dalam syariah, namun jika ada sebahagian muslimin yang melakukannya, maka mereka sudah semestinya sudah sanggup memikul tanggungjawab itu dan kelak mereka akan ditanya tentangnya, dan kita tidak perlu memusuhinya."

subhanallahi wabihamdih, hebat sekali susunan ayat guru mulia, al-Habib Munzir bin Fuad al-Musawa..

Inilah hamba-Nya yang begitu teliti di dalam menyatakan sesuatu hukum agar ia menjadi kesejahteraan dan kedamaian buat masyarakat..

guru yang ada padanya Feqah dan Tasawwuf..subhanallahi wabihamdih..

guru mulia juga ada ditanya tentang hukum memilih pemimpin non-muslim atau bukan Muslim di dalam sesuatu tujuan..

jawabnya beliau ;

"memilih pemimpin non-muslim walau demi kemaslahatan muslimin sekalipun tidak dibenarkan di dalam syariah."



maksudnya, apa lagi jika bukan demi kemaslahatan muslimin, lagi lah tidak dibenarkan..

astaghfirullah, hindari ya Allah dari mengolongkan aku ke dalam golongan yang ingkar dengan perintah-Mu..

Firman Allah Subhanahu waTa'ala :

بَشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا 

yang bermaksud : "(beri) Khabar (beritahu) kepada orang-orang munafik bahwa mereka akan mendapat seksaan yang pedih,"

الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا 

yang bermaksud : "(iaitu) orang-orang (mereka itu) yang mengambil (yang memilih) orang-orang kafir menjadi teman-teman penolong (pemimpin/penguasa) dengan meninggalkan orang-orang mukmin (orang yang beriman). Apakah mereka mencari kekuatan di sisi orang kafir itu? Maka sesungguhnya semua kekuatan milik Allah.

(Surah an-Nisaa', ayat 138-139)

wallahua'lam.."


23 April 2012

Bermulanya kehidupan di Kuala Terengganu, Terengganu..^_^



alhamdulillah..^_^

walaupun 'kisah' ini sudah pun bermula kira-kira 3 minggu yang lalu, tetapi ambo suka membawanya kembali untuk menjadi kenangan dan ingatan kepada hati, supaya membawa hati ini lebih bersyukur kepada Allah Subhanahu waTa'ala..

Firman Allah Subhanahu waTa'ala :


فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ


yang bermaksud :


"kerana itu, ingatlah kamu kepada-Ku nescaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat)-Ku."

Subhanallahi wabihamdih..amdulillah..

kisahnya bermula..

'berita' ini ambo perolehi kira-kira 1 bulan setengah yang lalu iaitu pada 7 Mac 2012, bahawa ambo mendapat 'kemuliaan' dari-Nya untuk bekerja di bumi Terengganu sebagai Penolong Pegawai Perubatan atau 'nama glamour-nya' iaitu Dresser..^_^

alhamdulillah..

kemudian, bermula-lah dari tarikh itu, 7 Mac sehingga ke 1 April, ambo membuat persiapan untuk kesana, dan kemudian melapor diri di Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu pada 2 April 2012..

alhamdulillah..

kini, sudahpun berlalu hampir 4 minggu, alhamdulillah..sekejap sahaja masa berlalu, dan kehidupan disini alhamdulillah..segala-galanya menjadi mudah dan tenang, asalkan ingatan kepada Allah tidak pernah putus, insya Allah, mudah-mudahan Allah kurniakannya dan memberinya istiqomah, amin..

ingatlah..

walau apa-apa pun pekerjaan, perbuatan, amal atau seumpamanya, ia adalah satu jalan yang dikurniakan Allah untuk mengingatkan hati, jiwa dan jasad kita kepada Allah Subhanahu waTa'ala..

Allah tidak menjadikannya sia-sia, Allah tidak menjadikannya suatu hal yang berasingan, Allah tidak menjadikannya untuk hati menjadi lalai, Allah tidak menjadikannya untuk jiwa menjadi hanyut dengan kehidupan dunia, TETAPI, Allah jadikannya untuk hati sentiasa bersyukur kepada Allah, sentiasa ingat kepada-Nya..

26 March 2012

Part 1 : Kisah Pengembara di bumi Brunei -> Tulisan Jawi dimuliakan.



alhamdulillah, segala puji-pujian itu bagi Allah Subhanahu waTa'ala..^_^


Allah jadikan alam ini begitu indah, begitu cantik, begitu sempurna, untuk menunjukkan kepada hamba-Nya Subhanahu waTa'ala, bahawa alam ini-lah sebagai bukti atau dalil bahawa adanya Pencipta Yang Maha Indah, Yang Maha Cantik, Yang Maha Sempurna..

Firman Allah Subhanahu waTa'ala :

إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ

yang bermaksud :

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal,"

الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

yang bermaksud :

"(iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka."

(Surah al-Imran, ayat 190-191)


Subhanallahi wabihamdih..

alhamdulillah, Allah telah memuliakan jasad hamba-Nya Subhanahu waTa'ala ini di bumi Brunei Darussalam pada 26 Disember 2011 yang lalu..

Bertolak seawal pagi dengan kapal terbang dari bumi Kuala Lumpur pada 26 Dis 2011 itu, dan kemudian sampai di bumi Brunei pada hari yang sama, kira-kira pukul 7 pagi atau 8 pagi..wallahua'lam..

Hal yang pertama yang aku merasakan takjub dan kagum ketika menjejakkan kaki di Lapangan Terbang Antarabangsa Brunei Darussalam adalah 'Tulisan jawi dimartabatkan' disini..





Subhanallahi wabihamdih..

besar sungguh tulisan jawinya, ia diutamakan disana..Subhanallahi wabihamdih..

Para guru mulia ada memberitahu bahawa permulaan penggunaan tulisan jawi ini berkait-rapat dengan kedatangan Islam pada permulaannya, dan ia merupakan tulisan utama bagi golongan Melayu..

apabila dikatakan ayat, dan huruf penulisan bagi golongan Melayu, maka ia dirujuk kepada tulisan jawi dan penulisan ayat jawi..namun tulisan jawi ini kemudiannya dipinggirkan setelah kedatangan golongan barat, yang mana memanipulasikan tulisan golongan Melayu kepada tulisan kini iaitu penggunaan huruf-huruf barat..

sedangkan, tulisan Melayu asal itu adalah mengunakan huruf-huruf arab, yang kemudiannya disusun mengikut sebutan atau lafaz golongan Melayu, dan kemudian dinamakan ia sebagai 'tulisan jawi'..

Mengikut catatan oleh Ibnu Battutah dalam bukunya al-Rihlah yang menggelarkan Sumatera sebagai al-Jawah..Oleh itu, kata "Jawah" atau "Jawi" bukan sahaja merujuk pada orang Jawa, iaitu penduduk yang berasal dari Tanah Jawa, tetapi merujuk pada semua bangsa dan kaum peribumi Asia Tenggara termasuklah seluruh rumpun bangsa Melayu, Aceh, Banjar, Bugis, Campa, Jawa, Lombok, Mandailing, Minangkabau, Patani, Sunda, Filipina dan lain-lain..

Oleh sebab itu, kebanyakan ulama' dari Asia Tenggara sering menggunakan kata "al-Jawi" di hujung nama mereka sekalipun berlainan suku bangsa seperti Syeikh Abdul Samad al-Palembani al-Jawi, Syeikh Daud Abdullah al-Fatani al-Jawi, Syeikh Abdul Rauf al-Fansuri al-Jawi dan ramai lagi..

Maka, hasilnya penggunaan tulisan jawi adalah tulisan utama di Asia Tenggara ini, maka sebab itulah, ia (Asia Tenggara) dikenali sebagai Tanah Jawi, iaitu merujuk kepada Asia Tenggara, itulah yang diberitahu oleh para guru mulia..bahkan itu, kaitan di antara Tanah Jawi dan golongan Melayu adalah kerana golongan Melayu merupakan 'tuan empunya Tanah Jawi ini'..

berpandukan kepada sejarah yang banyak diperkatakan, nama Melayu ini merupakan satu nama kepada golongan yang dimuliakan Allah Subhanahu waTa'ala di bumi Asia Tenggara ini..maka, sebab itulah dikatakan 'tuan empunya Tanah Jawi ini'..

Subhanallahi wabihamdih..

wallahua'lam.. 

Sedikit tatapan mata bahawa Brunei menjadikan tulisan jawi sebagai satu tulisan yang dimuliakan, sebagai satu tulisan Melayu yang sebenarnya..








22 March 2012

perlu ke ziarah kubur ni?




Pada suatu pagi Juma'at yang damai, bersama suasana kicauan burung yang riang..


kelihatan dua orang pemuda keluar dari Masjid, mereka berdua kemudiannya berjalan bersama..


salah seorang darinya, yang dikenali Farid bertanya kepada seorang lagi, Azam.


Farid : "abang Azam, leh saya nak tanya tak?"


Azam tersenyum : "leh, ada apa Farid?"


Farid : "tentang ziarah kubur ni, biasanya bila pagi Juma'at macam ni, ramai yang akan ziarah kubur, saya ada terdengar, ada orang kata ziarah kubur ni, tak ada di khususkan pun oleh Nabi kita, terutama ziarah pada hari Juma'at, betul ke abg Azam?"






Azam tersenyum : "alhamdulillah, macam ni lah, sama ada sesuatu perkara itu dikhususkan atau tidak, pertamanya abg nak tanya, ia perbuatan baik ke atau tidak baik?"


Farid : "ziarah kubur, baiklah abg."


Azam : "alhamdulillah, keduan, perbuatan tu rasa Farid dapat pahala ke, dapat dosa?"


Farid : "ish, takkan ziarah kubur, lepas tu, baca Yaasin ke, berzikir ke, takkan dapat dosa pulak abg."


Azam : "alhamdulillah..baik-lah..Farid, macam Farid bagi tahu tadi kan, perbuatan ni baik, insya Allah dapat pahala pulak tu..


seperti baca Yaasin misalnya, ia dibaca di kubur, sesetengah orang ada bagi tahu-kan ia tak sampai kepada si mati lah, atau seumpamanya..


baik, pertamanya, yang membaca tu siapa? kita orang hidup ni ke, atau orang yang di dalam kubur tu?"


Farid : "ish, abg ni, mesti-lah kita orang hidup yang baca."


Azam tersenyum : "Alhamdulillah, jadi, kita orang hidup yang baca, maka kita-lah yang dapat pahala, insya Allah, jadi pahala tu kita punya kan, jadi seperti barang, bila dah jadi kita punya, kita boleh nak sedekah-kan barang tu, atau nak hadiah-kan barang tu pada sesiapa, betul tak?"


Farid : "betul abg."


Azam : "jadi, sama juga, dengan hal ni, pahala kita, insya Allah, boleh kita sedekahkan kepada si mati tersebut..


soal sampai atau tidak sampai kepada si mati tu, itu bukan kerja kita, itu adalah urusan Allah..


macam kita dengan bos kita, bila bos kita arahkan kita buat kertas kerja misalnya, kita akan buat kertas kerja dengan sebaiknya, selepas tu kita bagi kat bos kita untuk luluskan..


jadi, soalan abg, adakah kita nak paksa bos kita tu luluskan sedangkan itu hak dia? dia berhak untuk luluskan atau tidak, kerana itu urusan dia, sebagai bos, kita pekerjanya hanya menurut perintah..


maka terlebih lagi kita dengan Allah, kita hanyalah hamba-Nya Subhanahu waTa'ala, kerja kita hanyalah mengabdikan diri kepada-Nya Subhanahu waTa'ala..


Allah dah memberi pelbagai ni'mat, rahmat, kasih sayang kepada kita..adakah dengan sedikit perintah-Nya Subhanahu waTa'ala, kita berkira-kira untuk melaksanakannya?"


Farid : "astaghfirullah, betul juga tu abg."


Azam tersenyum : "tentang pengkhususan hari Juma'at tu, kita lihat macam ni-lah, daripada tak pergi langsung, ada juga hari yang boleh pergi kan, pergi pulak tu hari Juma'at yang mulia..nak pergi hari-hari pun boleh, tapi kalau nak pergi hari Juma'at sahaja pun tak apa..kerana ziarah kubur ni adalah ubat kepada hati, ia boleh melembutkan hati dengan pandangan mata ke arah kubur, lalu hati berkata ; 'disinilah tempat aku nanti, apakah persediaan-ku?'..insya Allah.."


Farid : "hurm...astaghfirullah, perbuatan sebegini mendekatkan hati kepada Allah rupanya ya abg..eh, abg, tu kawasan kubur, sy nak singgah ke sana lah sekejap, abg? nak ikut sama?"


Azam : "alhamdulillah, abg memang nak kesana pun, kita sama-sama kesana k.."


wallahua'lam.. 



20 March 2012

wanita solehah : "Jangan halang kami untuk menutup wajah kami"..



alhamdulillah..^_^


Mudah-mudahan rahmat-Nya Subhanahu waTa'ala dan kasih sayang-Nya Subhanahu waTa'ala sentiasa menerangi hati, jiwa dan jasad kita semua, amin ya Rahman, amin ya Rahim..


Mutakhir ini, banyak wanita muslimah telah berani untuk berpakaian mengikut acuan yang diredhai Allah Subhanahu waTa'ala..Hal ini menjadikan mereka lebih selamat dan membawa keselamatan kepada manusia disekelilingnya..


Sesungguhnya apabila wanita itu menutup auratnya sebaiknya, maka ia telah menyelamatkan dirinya dan menyelamatkan manusia disekelilingnya..


apakah itu aurat?


ta'rif 'aurat ; 'aurat daripada bahasa 'arab عوره, bermakna keaiban. Pada istilah Feqah, ia diertikan bahagian tubuh badan seseorang yang wajib ditutup atau dilindungi dari pandangan.


maka, disini, ambo tidak berkehendak untuk memanjangkan huraian mengenai aurat ini, tetapi ambo hanya berkehendak untuk memanjangkan tentang aurat bagi seorang wanita muslimah sahaja..


Firman Allah Subhanahu waTa'ala :




yang bermaksud :


"dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman, hendaklah mereka menahan (sebahagian) daripada pandangan mata mereka, (daripada memandang lelaki yang ajnabi), dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutup kain tudung ke dada mereka, dan janganlah menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka (anak tiri), atau saudara-saudara mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau wanita-wanita Islam, atau hamba 'abdi yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap perempuan) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat perempuan. Dan janganlah mereka memukul kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu mendapat keuntungan, kemenangan atau kebahagiaan yang hakiki."


(Surah an-Nur, ayat 31)


wallahua'lam..


al-Habib Munzir bin Fuad al-Musawa berkata ;


"berdasarkan ayat ini, jelas sekali bahawa memakai purdah atau kain pada muka itu adalah wajib hukumnya. Namun di dalam madzhab Syafii terdapat keringanan bagi wanita yang bekerja untuk membuka kainnya itu, hingga terlihat wajahnya dan kedua telapak tangannya. dan Allah tidak memaksa lebih dari kemampuan kita."


alhamdulillah..al-Habib Munzir bin Fuad al-Musawa jelas sekali mengatakan ia wajib, cumanya ia diberi keringanan di dalam madzhab Syafi'i JIKA seorang wanita itu belum bersedia, atau masih baru di dalam agama Islamnya.


Maka, ambo disini hanya untuk MENYOKONG wanita-wanita muslimah yang akan memakai 'penutup wajahnya', atau sedang memakai 'penutup wajahnya'..


wallahua'lam..


ayat al-Qur'an di atas ini juga melarang perempuan beriman daripada mendedahkan 'aurat atau perhiasan mereka..


para ulama' berselisih pendapat dalam menafsirkan :


إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا


yang bermaksud : "..kecuali yang biasa nampak daripadanya.."


Ibnu Mas'ud, Ibrahim Nakhai, dan Hasan al-Basri ( رضي الله عنه ) menafsirkan sebagai pakaian luar yang dipakai oleh perempuan untuk menutup perhiasan yang dalam, atau mereka menafsirkan sebagai kain tutup muka.


Sesetengah ulama' tafsir yang lain, seperti Ibnu 'Abbas, Mujahid, 'Ata, Ibnu Umar, Anas, Sa'id Ibn Jubayr, al-Awza'i, dan lainnya, mengatakan bahawa yang dikecualikan itu ialah ; muka dan dua telapak tangan, termasuk cincin, inai, celak, dan seumpamanya yang dibuat perhiasan.


Qaul yang mu'tamad dalam mazhab Syafi'i berpegang kepada tafsir bahawa "kecuali yang biasa nampak daripadanya", itu ialah baju luar dan tutup muka, diperkuatkan pula dengan nas surah al-Ahzab ayat 53 dan 59 (sila rujuk), dan beberapa buah hadits yang Shahih seperti hadits yang meriwayatkan bahawa Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم menyuruh isteri-isteri berselindung di balik hijab, daripada 'Abdullah Ibn Umm Maktum, dan hadits yang meriwayatkan bahawa ada di antara isteri Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم yang melindungkan muka mereka semasa di dalam ihram daripada pandangan lelaki ajnabi.


alhamdulillah..


ambo kembali semula kepada ayat ambo di atas, iaitu :


"Sesungguhnya apabila wanita itu menutup auratnya sebaiknya, maka ia telah menyelamatkan dirinya dan menyelamatkan manusia disekelilingnya.."


apa yang hendak dikaitkan tentang menutup auratnya sebaiknya itu dengan "menyelamatkan dirinya" dan juga "menyelamatkan manusia disekelilinya" adalah, cuba kita bersama-sama membayangkan..


di antara dua wanita, yang dikanan adalah seorang wanita yang menutup auratnya sebaiknya, dan yang dikiri adalah seorang wanita yang 'seksi', yang auratnya terbuka, ke manakah pandangan kita sekalipun yang memandang itu wanita?


keadaannya seperti ini ;




ambo jawab dengan jujur, jika ambo-lah yang berada di keadaan ini, maka pandangan akan terarah kepada wanita disebelah kiri ini, yang auratnya tidak ditutup sebaiknya..


kerana itu-lah kerjanya nafsu dan tipu daya syaitan..


maka, apabila hal ini terjadi, maka wanita di sebelah kiri itu akan berada dalam 'keadaan tidak selamat', yakni sentiasa dipandang oleh mata yang tidak sepatutnya dan ia mungkin membuka ruang kepada berlakunya hal-hal yang tidak sepatutnya seperti dirogol, dicabul dan seumpamanya, nauzubillah..


wanita sebegini juga ia telah menyebabkan 'orang disekelilingnya tidak selamat', kerana nafsu dan syaitan sentiasa menghasut manusia untuk mendekati kemurkaan Allah, maka ia membuka ruang buat 'hamba-Nya yang lemah' menjadi perogol, pencabul dan seumpamanya, nauzubillah..


berbeza dengan wanita yang dikanan, keadaannya itu menyebabkan mata-mata yang mungkin juga memandangnya akan menunduk malu untuk melihatnya, atau ada yang melarikan atau menjauhkan diri dari mendekatinya dan melihatnya kerana malu dengan diri sendiri atau malu dengannya, maka hal ini menyelamatkan dirinya dan menyelamatkan orang yang disekelilingnya..




alhamdulillah, wallahua'lam..


jika ada yang menjawab : "alah, tak ada lagi-lah, wanita yang hanya nampak muka sahaja, tak pakai purdah atau penutup wajah dirogol, tak payah-lah pakai purdah atau penutup wajah ni?"


maka, cuba kita renung kembali, kehidupan yang diredhai Allah Subhanahu waTa'ala adalah 'prevent' atau cegah, yakni cegah dari mendekati kemurkaan Allah, cegah dari mendekati kemaksiatan..dan ia bukan merujuk kepada 'control' atau kawal, yakni kawal dari mendekati kemurkaan Allah..


contohnya di dalam hal ini..


apakah bila terjadinya kes rogol, kes cabul, baru-lah kita nak memikirkan bagaimana hendak 'mengawalnya'?


sebab itulah Islam ini adalah agama yang terkumpul padanya rahmat-Nya Subhanahu waTa'ala dan kasih sayang-Nya Subhanahu waTa'ala, tidak ada istilah zalim atau menzalimi hamba-Nya Subhanahu waTa'ala..


pemakaian seperti itu iaitu menutup auratnya sebaiknya itu, contohnya pemakaian kain pada wajahnya, pemakaian tudung labuh yang sempurna yakni menutup dadanya, pemakaian jubah atau pakaian yang menutup tubuh dengan baik tanpa membalutnya, pemakaian sarung lengan, pemakaian sarung tangan, pemakaian sarung kaki, hal ini bukan untuk menzalimi wanita, TETAPI IA ADALAH UNTUK MENCEGAH BERLAKUNYA SEBARANG KECELAKAAN BUAT WANITA..


maka, telah berpesan para guru mulia ; "manusia yang bijak adalah mencegah dirinya dari mendekati kemaksiatan dan kemurkaan Allah, mencegah dirinya dari berada dalam kesusahan yang membuat dirinya akan berasa hina."




wallahua'lam..


maka, jika wanita muslimah memakai pakaian seperti di atas sekali itu, maka JANGAN HALANGNYA, kerana jika MENGHALANGNYA TANPA SEBAB YANG TIDAK SEPATUTNYA, maka MANUSIA PENGHALANG ITU TELAH MEMILIH UNTUK BERADA DI DALAM KELOMPOK BUKAN PENCINTA RASULULLAH صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم kerana pencinta Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم adalah umatnya  yang mengikuti setiap jejaknya صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم, yakni apa yang dibuatnya صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم dilaksanakan, dan APA YANG TIDAK DILARANGNYA صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم, maka DIA TIDAK MELARANGNYA..

wanita solehah
: "jangan halang kami untuk menutup wajah kami."



~ Muhasabah ~