13 October 2010

hati yang resah, tidak tenang..astaghfirullah..(T_T)

"hatiku tidak tenang!!"...

"hatiku resah"...(T_T) astaghfirullah..

bagaimanakah hendak tenangkan hati? hanya satu sahaja caranya iaitu berusahalah mencari Ilmu Iman dan Islam, pelajarilah ia, dan amalilah ia..

Nabi Muhammad S.A.W bersabda (yang bermaksud) :

"Menuntut ilmu adalah fardhu bagi tiap-tiap Muslim, baik laki-kali mahupun perempuan." (Riwayat Ibn Abdulbari)..wallahua'lam..

sesungguhnya orang yang berilmu Iman dan Islam sahaja yang akan mengenali agamanya, mengenali dirinya, mengenali tuhannya..masya Allah..

Firman Allah S.W.T yang bermaksud :

"Hanya sanya orang yang takut kepada Allah ialah orang yang berilmu." (surah Al-Faatir ayat 28)..wallahua'lam..

dan..

kata seorang sahabat Rasulullah S.A.W, Yahya bin Muaz Al-Razi (yang bermaksud) :

"Barangsiapa mengenal dirinya maka sesungguhnya mengenal ia akan Tuhannya"...wallahua'lam..

masya Allah..astaghfirullah..(T_T)

apakah aku sudah berilmu?

andai aku tidak berilmu, bagaimanakah aku?

andai aku tidak mengenali diriku, bagaimanakah agamaku? perlukah aku beragama?

andai aku tidak beragama, bagaimanakah aku mengenali tuhanku?

astaghfirullah..jauhnya aku dari-Mu ya Allah..(T_T) maka, hatiku sentiasa tidak akan tenang..astaghfirullah..wal iyya dzubillah..

maka, berusahalah mencari ilmu Iman dan Islam kerana dengan ilmu itulah kita akan menjadi tenang kerana mengenali Allah S.W.T iaitu dengan keizinan Allah S.W.T. (biiznillah)...(T_T)

No comments:

Post a Comment

~ Muhasabah ~