17 January 2011

catatan perjalanan : pengalaman minggu pertama di Jabatan Kecemasan


subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(^_^)

alhamdulillah..

hampir seminggu di Jabatan Kecemasan sebuah hospital..

andai sebelum ini hanya ilmu teori di pelajari, di scan dari buku, di copy dari internet, dan seumpamanya..namun alhamdulillah, amal praktikal dapat dilaksanakan pula..

alhamdulillah, syukur kepada-Mu ya Allah..

ku pohon pada-Mu ya Allah, "tetapkanlah hatiku kepada-Mu ya Allah, tetapkanlah hatiku, jiwaku, dan jasadku sentiasa beriman kepada-Mu ya Allah"

Firman Allah S.W.T (yang bermaksud) :

"Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah ) Allah dari kalangan hamba-hamba-Nya hanyalah orang-orang yang berilmu"

(surah al-Faatir, ayat 28)

wallahua'lam..

"ya Allah, ya tuhanku, Engkau menganugerahkan kepadaku segala ilmu, maka anugerahkanlah jua kepadaku sifat bimbang dengan ilmu itu supaya aku sentiasa mengingati-Mu bahawasanya aku hanyalah hamba Allah S.W.T"

amin ya rabb, wallahua'lam..

minggu pertama di Jabatan Kecemasan di sebuah hospital mengajarku erti ni'mat syukur kepada Allah S.W.T..

pesakit datang dalam keadaan sakit..
pesakit datang dalam keadaan luka..
pesakit datang dalam keadaan cedera parah..
pesakit datang dalam keadaan pengsan..
pesakit datang dalam keadaan mati..

astaghfirullah..

aku yang masih sihat ini..
aku yang masih tiada luka ini..
aku yang masih tiada cedera ini..
aku yang masih tidak pengsan ini..

AKU YANG MASIH BELUM MATI INI..

apakah yang telah aku lakukan untuk menghargai setiap anugerah yang Allah berikan ini? astaghfirullah..(T__T)

benarlah kata ayahku, "setiap kehidupan yang dilalui oleh dirimu wahai anakku adalah GURU ASAL KEPADAMU."

subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T__T)

benarlah kata ayahku..setiap yang berlaku di sisiku, pada diriku, pada hatiku, adalah mengajar aku erti kehidupan, erti untuk menjadi hamba Allah yang bersyukur kepada Allah S.W.T..

apabila dikatakan bersyukur kepada Allah S.W.T, maka perlulah menghargai segala anugerah dari Allah S.W.T..

subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T__T)

"ya Allah, tetapkanlah hatiku untuk terus beriman kepada-Mu ya Allah"..amin ya rabb..

"ya Allah, walau dimana jasad ku berada, tetapkanlah hatiku untuk terus istiqomah di dalam mentaati-Mu ya Allah"..amin ya rabb..

wallahua'lam..


No comments:

Post a Comment

~ Muhasabah ~