24 January 2011

Program pencarian Imam Muda 2..muhasabah hati, jiwa dan jasad..(T__T)


astaghfirullah..(T__T)

wallahua'lam..subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T__T)

Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda (yang bermaksud) :

"Ulama' itu ada tiga jenis. (Pertama) orang yang alim yang hidup dengan ilmunya (mengamalkan ilmunya) dan masyarakat juga hidup dengan ilmunya. (Kedua) orang yang alim yang masyarakat mengambil manfaat dengan ilmunya tetapi dia sendiri membinasakan dirinya (tidak mengamalkannya). (Ketiga) orang alim yang hidup dengan ilmunya) tetapi orang lain tidak mengambil manfaat dari ilmunya."

(hadits riwayat al-Imam ad-Dailami)..wallahua'lam..

astaghfirullah..(T__T)


ketika menatap Borang Pendaftaran Peserta Rancangan Imam Muda, mataku kaku seketika, jari menggigil bersama pen dicelahan jari..

astaghfirullah..wallahua'lam..(T__T)

ketika itu aku hanya mampu melihat sahabatku sedang mengisi borang yang sama..Dia begitu bersemangat dan berkeyakinan, doaku padanya, "semoga Allah bersamanya dengan Iman dan Islam, amin ya rabbi"..(T__T)

wallahua'lam..

apakah yang menyebabkan mataku menjadi kaku?
apakah yang menyebabkan jariku menggigil?

apakah yang sebenarnya berada di mindaku?
apakah yang sebenarnya berada di hatiku?

astaghfirullah..wallahua'lam..(T__T)

ketika itu, mindaku tiba-tiba terfikir, teringat akan ilmu yang diperolehi oleh seorang tok guru di Kelantan Darul Naim..

Kata-kata tok guruku itu adalah :

"Imam Malik Rahimahullah berkata (yang bermaksud) : "Jika seseorang diminta berfatwa, sebelum memberikan jawapan, ia wajib meletakkan dirinya antara Syurga dan Neraka, serta memikirkan nasibnya di Akhirat nanti, kemudian baru boleh ia memberikan jawapan (mengeluarkan fatwa)""

wallahua'lam..(T__T)

apakah maksud kata-kata tok guruku itu?

ia bermaksud, sesiapa yang mahu menjawab sesuatu persoalan, berhujah, menyatakan pandangan atau seumpama dengannya, maka dia WAJIB meletak dirinya di antara Syurga dan Neraka..

kenapa?

kerana, andai ia yakni jawapan atau hujah atau penyataan atau seumpama dengannya itu adalah SALAH, maka orang yang menerima jawapan itu, orang yang menerima hujah itu, orang yang menerima penyataan itu, kemudian dia menyampaikan kepada yang lain, maka itulah "langkah-langkahnya (orang yang memberi jawapan, berhujah atau seumpama dengannya) ke Neraka Allah"..astaghfirullah, wal iyya dzubillah..(T__T)

dan, andai sebaliknya pula, yakni jawapan atau hujah atau penyataan atau seumpama dengannya itu adalah BETUL, maka orang yang menerima jawapan itu, orang yang menerima hujah itu, orang yang menerima penyataan itu, kemudian dia menyampaikan kepada yang lain, maka itulah "langkah-langkahnya (orang yang memberi jawapan, berhujah atau seumpama dengannya) ke Syurga Allah"..insya Allah, amin ya rabbi..(T__T)


astaghfirullah..(T__T)

subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T__T)

Untuk sahabatku sekalian, saudaraku sekalian, serta umat Islam sekalian..apa yang ambo kongsikan di sini BUKAN UNTUK MELARANG iaitu menyertainya, dan ambo juga BUKAN UNTUK MENYURUH iaitu menyertainya..

tetapi untuk bermuhasabah yakni untuk memeriksa hati ini, jiwa ini, dan jasad ini, supaya SENTIASA BERADA DI ATAS JALAN KEREDHAAN ALLAH SUBHANAHU WA TA'ALA..amin ya rabbi..

andai kalian mahu menyertainya, silakan kerana ambo tidak melarangnya..andai kalian tidak mahu menyertainya, silakan kerana ambo tidak menyuruhnya..

tetapi, ingatlah suatu pesanan dari seorang ilmuan Islam iaitu salah seorang tok guru pondok, "JANGAN BUAT SEBAB MENDAPAT DOSA, SEDANGKAN DOSA YANG SEDIA ADA PUN TIDAK TERJAMIN DIAMPUNKAN ALLAH, MAKA MANA MUNGKIN BAGI ORANG YANG BERAKAL ITU UNTUK MENAMBAH DOSANYA DENGAN MEBAT SEBAB UNTUK MENDAPATKANNYA"..

astaghfirullah..(T__T)

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala (yang bermaksud) :

"Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna"

(surah az-Zumar, ayat 9)

wallahua'lam..(T__T)



dan, sesungguhnya...


Sayyiduna Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda (yang bermaksud) :

"Sesungguhnya Allah tidak menghilangkan ilmu agama itu dengan dicabutkan sekaligus daripada manusia, tetapi Allah akan menghilangkan ilmu itu dengan mematikan para ulama'. Sehingga apabila sudah tiada para ulama', manusia akan melantik pemimpin mereka dari kalangan orang-orang yang jahil lalu mereka akan ditanya hukum sesuatu masalah maka mereka menjawab atau berfatwa tanpa ilmu pengetahuan maka mereka sesat dan menyesatkan orang lain"

(Hadits riwayat al-Imam Bukhari dan al-Imam Muslim)

wallahua'lam..(T__T)

 "ya Allah, hindarilah aku dari menjadi pemimpin, pemuda, lelaki atau seumpama dengannya yang mana jahil dengan ilmu dan kemudian menyesatkan diri dan seterusnya menyesatkan orang lain, amin ya rabbi"..

wallahua'lam..(T__T)

kepada sahabat, saudara, teman, dan seumpamanya yang mana sudah menjadi "Imam Muda" atau dalam "proses pemilihan peserta", doaku untuk kalian semua,

"semoga Allah golongkan kalian semua di dalam golongan yang beruntung iaitu dianugerahkan Iman dan Islam serta dipandui ke arah keredhaan-Nya, amin ya rabbi"

wallahua'lam..

sesungguhnya..

Imam Muda adalah seseorang lelaki yang masa mudanya adalah hatinya, jiwanya, jasadnya berusaha untuk mencari ilmu Iman dan Islam, berusaha beramal dengannya, berusaha beriman kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala, berusaha mencintai Allah Subhanahu wa Ta'ala, berusaha mencari keredhaan Allah Subhanahu wa Ta'ala..

wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment

~ Muhasabah ~