01 October 2011

Majlis Haul al-Sayyid al-Habib al-Imam Abdullah bin Alawi al-Hadad 1432H / 2011M..


alhamdulillah..Subhanallahi wabihamdih..

Ku mulai bicaraku disini dengan ku memanjatkan kesyukuran yang tidak terhingga kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala, Tuhan Yang Maha Mengetahui, Tuhan Yang Maha Bijaksana, Tuhan Yang Maha Kuasa, kerana memberi ruang dan peluang kepadaku untukku meneruskan ukiran jari hina ini di bumi maya ini..

Maqam diatas (gambar diatas) adalah merupakan Maqam seorang hamba-Nya yang dimuliakan Allah Subhanahu wa Ta'ala, iaitu al-Arif Billah al-Sayyid al-Habib al-Imam Abdullah bin Alawi al-Haddad..

Pada hari ini, iaitu hari Ahad iaitu bertarikh 2 Oktober 2011M bersamaan 4 ZulQaedah 1432H, adalah merupakan 3 hari sebelum tarikh memperingati kembalinya hamba Allah Subhanahu wa Ta'ala yang mulia, iaitu al-Arif Billah al-Sayyid al-Habib al-Imam Abdullah bin Alawi al-Haddad, iaitu pada 7 ZulQaedah 1132H (Genap 300 tahun)..

namun, di bumi Malaysia khususnya, telah meraikannya bermula 29 September 2011 lagi, dengan Majlis Haul yang dilimpahi kunjungan para habaib, para ilmuan agama, para muslimin dan muslimat, yang mana terdapat didalamnya alunan Qasidah, alunan Selawat dan Salam ke atas junjungan yang mulia, ya habibi Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam, dan pelbagai tausyiah yang sarat dengan permata ilmu yang berharga..masya Allah, Subhanallahi wabihamdih, amat luar biasa sekali sambutannya..

alhamdulillah, al-Faqir ambo yang hina ini diberi ruang dan peluang oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala untuk berada di dalam satu Majlis Haul al-Arif Billah al-Sayyid al-Habib al-Imam Abdullah bin Alawi al-Haddad iaitu di Masjid al-Falah USJ 9, Subang Jaya yang baru sahaja berlangsung tadi (1 Oktober 2011M / 3 ZulQaedah 1432), syukur pada-Mu ya Allah, Subhanallahi wabihamdih, alhamdulillah..

Dan, Majlis Haul ini tidak berhenti pada hari ini, tetapi masih ada sambungannya, sehinggalah kemuncaknya pada hari Sabtu nanti di Masjid Negeri iaitu di Shah Alam..

Disini, al-faqir ambo yang hina sertakan sedikit maklumat melalui jadual yang diperolehi, insya Allah, semoga dapat dimanfaatkan bersama iaitu ruang dan peluang yang dianugerahkan Allah Subhanahu wa Ta'ala kepada kita semua, amin..




No comments:

Post a Comment

~ Muhasabah ~