22 March 2012

perlu ke ziarah kubur ni?




Pada suatu pagi Juma'at yang damai, bersama suasana kicauan burung yang riang..


kelihatan dua orang pemuda keluar dari Masjid, mereka berdua kemudiannya berjalan bersama..


salah seorang darinya, yang dikenali Farid bertanya kepada seorang lagi, Azam.


Farid : "abang Azam, leh saya nak tanya tak?"


Azam tersenyum : "leh, ada apa Farid?"


Farid : "tentang ziarah kubur ni, biasanya bila pagi Juma'at macam ni, ramai yang akan ziarah kubur, saya ada terdengar, ada orang kata ziarah kubur ni, tak ada di khususkan pun oleh Nabi kita, terutama ziarah pada hari Juma'at, betul ke abg Azam?"






Azam tersenyum : "alhamdulillah, macam ni lah, sama ada sesuatu perkara itu dikhususkan atau tidak, pertamanya abg nak tanya, ia perbuatan baik ke atau tidak baik?"


Farid : "ziarah kubur, baiklah abg."


Azam : "alhamdulillah, keduan, perbuatan tu rasa Farid dapat pahala ke, dapat dosa?"


Farid : "ish, takkan ziarah kubur, lepas tu, baca Yaasin ke, berzikir ke, takkan dapat dosa pulak abg."


Azam : "alhamdulillah..baik-lah..Farid, macam Farid bagi tahu tadi kan, perbuatan ni baik, insya Allah dapat pahala pulak tu..


seperti baca Yaasin misalnya, ia dibaca di kubur, sesetengah orang ada bagi tahu-kan ia tak sampai kepada si mati lah, atau seumpamanya..


baik, pertamanya, yang membaca tu siapa? kita orang hidup ni ke, atau orang yang di dalam kubur tu?"


Farid : "ish, abg ni, mesti-lah kita orang hidup yang baca."


Azam tersenyum : "Alhamdulillah, jadi, kita orang hidup yang baca, maka kita-lah yang dapat pahala, insya Allah, jadi pahala tu kita punya kan, jadi seperti barang, bila dah jadi kita punya, kita boleh nak sedekah-kan barang tu, atau nak hadiah-kan barang tu pada sesiapa, betul tak?"


Farid : "betul abg."


Azam : "jadi, sama juga, dengan hal ni, pahala kita, insya Allah, boleh kita sedekahkan kepada si mati tersebut..


soal sampai atau tidak sampai kepada si mati tu, itu bukan kerja kita, itu adalah urusan Allah..


macam kita dengan bos kita, bila bos kita arahkan kita buat kertas kerja misalnya, kita akan buat kertas kerja dengan sebaiknya, selepas tu kita bagi kat bos kita untuk luluskan..


jadi, soalan abg, adakah kita nak paksa bos kita tu luluskan sedangkan itu hak dia? dia berhak untuk luluskan atau tidak, kerana itu urusan dia, sebagai bos, kita pekerjanya hanya menurut perintah..


maka terlebih lagi kita dengan Allah, kita hanyalah hamba-Nya Subhanahu waTa'ala, kerja kita hanyalah mengabdikan diri kepada-Nya Subhanahu waTa'ala..


Allah dah memberi pelbagai ni'mat, rahmat, kasih sayang kepada kita..adakah dengan sedikit perintah-Nya Subhanahu waTa'ala, kita berkira-kira untuk melaksanakannya?"


Farid : "astaghfirullah, betul juga tu abg."


Azam tersenyum : "tentang pengkhususan hari Juma'at tu, kita lihat macam ni-lah, daripada tak pergi langsung, ada juga hari yang boleh pergi kan, pergi pulak tu hari Juma'at yang mulia..nak pergi hari-hari pun boleh, tapi kalau nak pergi hari Juma'at sahaja pun tak apa..kerana ziarah kubur ni adalah ubat kepada hati, ia boleh melembutkan hati dengan pandangan mata ke arah kubur, lalu hati berkata ; 'disinilah tempat aku nanti, apakah persediaan-ku?'..insya Allah.."


Farid : "hurm...astaghfirullah, perbuatan sebegini mendekatkan hati kepada Allah rupanya ya abg..eh, abg, tu kawasan kubur, sy nak singgah ke sana lah sekejap, abg? nak ikut sama?"


Azam : "alhamdulillah, abg memang nak kesana pun, kita sama-sama kesana k.."


wallahua'lam.. 



No comments:

Post a Comment

~ Muhasabah ~