03 May 2012

Sahabat berbuat jahat kepada diri, apa aku nak buat?


alhamdulillah..tadi call ayah tercinta..


aku ; "ayah, apa perasaan ayah kalau seseorang tu, sahabat baik ayah, tapi kemudian 'menikam belakang ayah', berbuat jahat kepada ayah, menghina ayah, memburuk-burukkan ayah?"




ayah jawab ; 


"kehidupan di dunia ini adalah ibarat hiasan di dinding di rumah kita..


bila sampai satu masa, hiasan itu mungkin ia masih cantik, atau tidak cantik..jika ia buruk, kita tolong bersihkannya untuk jadi cantik lagi..tapi jika ia masih tetap buruk, maka tinggalkannya buat sementara, berdoa-lah kepada Allah, mudah-mudahan ia menjadi cantik nanti..


maka begitulah kehidupan kita ini anakku..


kawan, sahabat, teman datang kepada kita, menghiasi kehidupan kita..


mereka mencantikkan kehidupan kita..


dan, sampai satu masa, atau kadang-kadang mereka berkelakuan buruk kepada kita, menjadikan hiasan itu buruk, maka kita yang sedar, insya Allah, bantulah, tolonglah sedarkan mereka untuk kembali berkelakuan baik..


tapi jika mereka tetap seperti itu, maka tinggalkanlah buat sementara waktu kerana bimbang dirimu akan mengikuti mereka pula, dan berdoa lah kepada Allah, mudah-mudahan mereka kembali berkelakuan baik, dan tempatkan kita semua di kalangan hamba-Nya dicintai-Nya..


jangan sedih, dan jangan berduka, sahabat ini ada yang membantu perjalananmu, dan ada yang cuba menghalang perjalananmu..


jika ia membantu perjalananmu, ucaplah terima kasih padanya, kerana membantumu, terutama mengingatkanmu pada Allah..dan jika ia menghalang perjalananmu, ucaplah terima kasih padanya, kerana membantumu jua, kembali berharap kepada Allah..




Sesungguhnya segala-gala yang Allah ciptakan itu sungguh indah, sungguh sempurna, sungguh bijaksana..maka gunalah akalmu dan hatimu untuk memahaminya.."


terima kasih ayah..sayang sama kamu.. ♥ ♥ ♥




No comments:

Post a Comment

~ Muhasabah ~