20 October 2010

panggilan 'Sayyidina' kepada Sayyiduna Nabi Muhammad S.A.W..(T_T)



alhamdulillah..(T_T) rinduku kepada SAYYIDUNA Nabi Muhammad SAW..(T_T)

pada suatu pagi yang damai..
awam di langit berarak tanpa tanda hujan..
bunga berkembang di terangi cahaya matahari..
subhanallah, ni'mat dari Allah Tuhan Yang Maha Agung, Yang Maha Pengampun..

(T_T)

aku sedang duduk di halaman rumah, melihat keindahan pagi yang dianugerahkan oleh Allah S.W.T..terdetik hatiku : "subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar"..

"assalammualaikum warahmatullahi wabarakatuh" tiba-tiba datang lafaz salam dari belakangku..aku segera menoleh ke belakang..

"waalaikummussalam warahmatullahi wabarakatuh, adik rupanya" aku tersenyum melihat adikku yang kemudiannya duduk di sampingku..

adikku bertanya : "abang, leh adik tanya? maaf ganggu abang pagi-pagi ni"..

aku tersenyum dan mengosok kepalanya : "tidak, tak menganggu abang pun, abang duduk aje ni, apa dik?"

adikku bertanya : "abang, mengenai Nabi Muhammad S.A.W, apakah boleh kita menambah Sayyidina di hadapannya?"

aku tersenyum : "alhamdulillah..sebelum abang bagi tahu boleh atau tidak, abang nak tanya, adik tahu apa maksud Sayyidina?"

adikku mengeleng kepala..

aku tersenyum : "Sayyidi atau Sayyiduna atau Sayyidina adalah bermaksud 'penghuluku' atau 'penghulu kami' atau 'penghulu kita'..dan sesungguhnya Nabi Muhammad S.A.W adalah penghulu kepada seluruh alam..subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..

Firman Allah S.W.T (yang bermaksud) :

"dan Kami tidak utuskan engkau (wahai Muhammad) melainkan sebagai rahmat bagi sekalian alam" (surah al-Anbiya' ayat 107)

dan..

Firman Allah S.W.T (yang bermaksud) : 

"maka orang-orang yang beriman kepadanya (Nabi Muhammad S.A.W), mengagungkannya, menolongnya dan mengikuti cahaya yang diturunkan bersamanya (yakni al-Quran), mereka itulah orang-orang yang memperoleh keberuntungan" (surah al-A'raf ayat 157)

wallahua'lam..subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..

Allah yang memuji Sayyiduna Nabi Muhammad S.A.W di dalam al-Quran dengan memberi baginda S.A.W dengan gelaran "penghulu"..maka, mengapa kita sebagai makhluk mengatakan tidak boleh untuk memanggil Rasulullah S.A.W sebagai penghulu?

maka, dikku, Sayyiduna Rasulullah S.A.W adalah penghulu kepada seluruh alam, kepada seluruh manusia, seluruh hidupan..subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..

di antara cara memelihara adab kita kepada Sayyiduna Nabi Muhammad S.A.W adalah dengan menggandingkan namanya dengan sebutan yang mulia seperti Kekasih Allah, Nabi termulia atau penghulu yang agung..atau menggandingkan nama Sayyiduna Nabi Muhammad S.A.W dengan lafaz 'siyadah' (ketuanan) seperti Sayyidi atau Sayyiduna atau Sayyidina yang bermaksud 'penghuluku' atau 'penghulu kami' atau 'penghulu kita'..

maka, dibolehkan kita memanggil Sayyiduna Nabi Muhammad S.A.W dengan panggilan Sayyidina yang membawa maksud 'penghulu kita', bahkan ia adalah adab kita dalam memuliakan manusia yang agung, Sayyiduna Nabi Muhammad S.A.W...subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar"

adikku tersenyum dan mengangguk : "alhamdulillah, tapi abang, ada kawan adik kata, kalau benar begitu, kenapa di dalam azan tak disebut begitu iaitu untuk Nabi Muhammad S.A.W?"

aku tersenyum : "alhamdulillah..kalimah 'sayyiduna' pada adzan dan iqomah, mengikut apa yang abang tahu, tidak ada kalimah itu, kerana tiada dalil yang sahih yang menyatakan Sayyiduna Nabi Muhammad S.A.W ada mengajarkan para sahabatnya mengenai tata cara selawat kepada beliau S.A.W yang adanya kalimah 'sayyiduna'..

dan, amal ibadah adalah tauqifiyyah iaitu harus ada dalil untuk dilaksanakannya..tidak boleh seseorang menambah amal ibadah yang tiada dalilnya..

adapun lafaz 'Sayyiduna' selain tempat-tempat tadi seperti tasahud, adzan dan iqomah, tidak mengapa..

dari sebuah hadith yang sahih..

dari Abu Hurairah R.A. bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :


 أَنَا سَيِّدُ النَّاسِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

(yang bermaksud) : "aku adalah sayyidunnas (tuannya manusia) pada hari kiamat nanti (riwayat Imam Muslim)

maka..dibolehkan untuk menggadingkan kalimah 'sayyiduna' dengan Nabi Muhammad S.A.W..wallahua'lam"..

adikku tersenyum dan mengangguk : "alhamdulillah, terima kasih abang"..
wallahua'lam...

"aku mencintaimu wahai Sayyiduna Nabi Muhammad S.A.W"

2 comments:

~ Muhasabah ~