20 January 2011

siapakah zaujati? wallahua'lam..(T__T)


alhamdulillah..(^_^)

subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T__T)

astaghfirullah..wallahua'lam..

dari Sayyidina Jabir Radhiyallahu 'anhu, bahawa dia menikahi seorang wanita pada zaman Sayyiduna Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa sallam.

Maka Sayyiduna Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa sallam menemuinya dan berkata : "apakah kamu sudah menikah wahai Jabir?"

Dia (Sayyidina Jabir Radhiyallahu 'anhu) berkata : "ya"

Dia (Sayyiduna Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa sallam) berkata : "perawan atau janda?"

aku (Sayyidina Jabir Radhiyallahu 'anhu) berkata : "tetapi dengan janda"

Dia (Sayyiduna Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa sallam) berkata : "Mengapa tidak dengan perawan agar kamu dapat saling bermesra"

Dia (Sayyidina Jabir Radhiyallahu 'anhu) berkata : "wahai Rasulullah, aku memiliki banyak saudara perempuan, maka aku risau jika perawan itu akan merosakkan hubunganku dengan saudara-saudaraku"

Sayyiduna Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa sallam berkata : "Jika demikian, wanita itu dinikahi kerana agamanya, hartanya dan kecantikannya. Maka pilihlah wanita yang beragama. semoga kamu berjaya"

(Hadits riwayat nasai)

wallahua'lam..

subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T__T)

Ketika hadits ini dinyatakan, sesungguhnya ayah kepada Sayyidina Jabir Radhiyallahu 'anhu telah meninggal dunia dan meninggalkan tujuh atau sembilan anaknya..

wallahua'lam..

Di dalam hadits ini, hanya dua sahaja yang ambo ingin kongsikan iaitu "perawan atau janda bakal isteri itu nanti"

pertamanya, Sayyiduna Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa sallam sendiri menyarankan kepada si lelaki melalui hadits itu tadi, bahawa mengutamakan perawan daripada janda di dalam memilih siapakah zaujahnya..

kenapa? kerana ia adalah untuk membahagiakan kehidupan suami isteri itu (dengan izin Allah subhanahu wa Ta'ala)..hal ini jelas dinyatakan oleh Sayyiduna Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa sallam..

wallahua'lam..

keduanya, andai perawan itu menyebabkan "masalah" kepada si lelaki seperti, merosakkan perhubungannya dengan ibu dan ayahnya, saudara kandungnya, atau seumpamanya, maka pilihlah ia berdasarkan pada perwatakan dan peribadi yang dimiliki oleh seorang wanita yang solehah dan beriman kepada Allah, sama ada dia perawan atau tidak (janda)..

wallahua'lam..

sesungguhnya seorang wanita yang hendak dinikahi itu adalah teman yang diharapkan si lelaki seperti :

1..si buta mengharapkan tongkaknya..
2..si pengembara mengharapkan penunjuk arahnya..
3..si pejalan malam mengharapkan pelitanya..

wallahua'lam..

maka, pilihlah ia yakni wanita atau lelaki yang hendak dinikahi itu adalah mempunyai agamanya iaitu Islam, yakni beriman kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala..

apabila dikatakan ia yakni wanita mempunyai agamanya, maka si wanita ini sentiasa mengingatkan si lelaki itu supaya sentiasa mengingati Allah subhanahu wa Ta'ala, sentiasa beriman kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala, sentiasa mencintai Allah Subhanahu wa Ta'ala..dan begitulah sebaliknya

indahnya ikatan suami isteri, apabila indahnya ikatan kedua-dua dengan Allah Subhanahu wa Ta'ala..

maka, dahulukanlah pilihan itu yakni isteri atau suami dengan melihat dan mengetahui agamanya yakni ilmunya dan amalnya..insya Allah..

wallahua'lam..


2 comments:

~ Muhasabah ~