10 December 2011

Bicara cinta dari kekasih yang sejati..



Ketika mana aku mencari cinta, sama ada cinta itu yang hatiku rasai, atau cinta itu yang mindaku bayangi..namun tidak ku temukan tentang cinta yang boleh menyejukkan hatiku..

sehinggalah..

aku telah ditemukan dengan satu BICARA CINTA, yang mana menggoncangkan jiwa, iaitu yang mendengarkannya serta membuatkan hati bisa menjadi sendu..

iaitu, Bicara Cinta al-Imam Junaid al-Baghdadi..

Ketika mana al-Imam Junaid yang mulia ini masih muda, lalu ada yang hadir kepadanya untuk bertanya soalan-soalan yang memerlukan jawapan yang baik, dan kemudian melaksanakannya..

lalu, di antara soalan-soalan itu, ada yang bertanya pandangan beliau tentang cinta..

lalu, al-Imam ini menundukkan wajahnya..Kemudian beliau berkata ; "cinta itu...", ketika itu mengalir air matanya..

kemudian, beliau menyambung ; "Seorang hamba yang telah meninggalkan dirinya untuk mengingati Allah, berdiri menunaikan hak-hak Tuhannya, memandang-Nya dengan mata hati sampai hatinya terbakar, meminum kejernihan minuman daripada gelas cintanya, sehingga tersingkaplah tabir Tuhan yang Maha Ghaib."

"Jika hamba ini berbicara, ia berbicara dengan nama Allah. Jika menyampaikan satu pendapat, maka ia mengambilnya daripada Allah. Jika bergerak, maka itu adalah perintah Allah. Jika diam, maka ia selalu bersama Allah. Dia selalu dengan nama Allah, untuk Allah dan serta selalu bersama Allah."




Subhanallahi wabihamdih..

begitu indah maknanya diberi,
Selafaz cinta yang begitu suci,
terbitnya dari keikhlasan hati,
membawa diri kepada Ilahi..


(T__T) : Mudah-mudahan ku bisa mencapai cinta ini, amin..

No comments:

Post a Comment

~ Muhasabah ~