13 November 2010

Bulan Zulhijjah..amal ibadah "qiyamullail" dan berpuasa..(T_T)




alhamdulillah..

selepas solah fardhu asar, aku melangkah untuk keluar dari sebuah masjid..

"assalamualaikum" terdengar lafaz salam dari belakangku..aku segera menjawabnya dan menoleh ke arah lafaz itu, "waalaikummusalam warahmatullahi wabarakatuh, alhamdulillah, kamu rupaya ya sahabat"..aku tersenyum apabila melihat orang yang memberi salam itu adalah sahabatku..

dia tersenyum, "maaf ya sahabat, aku mahu bertanya, boleh?"

aku tersenyum, "alhamdulillah, boleh, nak bertanya pasal apa ya? kalau tentang ilmu Iman dan Islam, baik kita ke dalam masjid..kalau selainnya, kita diluar sahaja"..

dia tersenyum, "aku mahu bertanya tentang amal ibadah di bulan Zulhijjah"..

aku tersenyum, "alhamdulillah, kita berkongsi di dalam masjid sahaja ya"..

lalu, aku duduk bersamanya di satu sudut di dalam masjid tersebut..

kemudian, dia memulakan pertanyaannya, "aku mahu bertanya tentang kelebihan bulan Zulhijjah, bolehkah kamu ceritakannya sedikit?"

aku tersenyum, "alhamdulillah..ambo ceritakan sedikit mengenai puasa dan 'qiyamullail ya"..

dia tersenyum..

aku menyambung, "di dalam satu hadith, dari SayyidinaAbu Hurairah R.A, Sayyiduna Nabi Muhammad S.A.W bersabda, yang bermaksud :

"tidak ada hari-hari yang lebih dikasihi Allah untuk beribadah kepada-Nya melebihi sepuluh hari bulan Zulhijjah. Berpuasa pada setiap hari daripadanya menyamai ganjaran berpuasa setahun, dan beribadah pada setiap malam daripadanya menyamai ganjaran beribadah pada Lailatur Qadr".

Riwayat Imam Tirmidzi..wallahua'lam..

maka, ya sahabat, kalau berpuasa di siang harinya iaitu pada 9 hari terawal bulan Zulhijjah, maka ganjarannya ibarat berpuasa setahun..manakala, beramal ibadah pada waktu malamnya, iaitu qiyamullail, bermula malam pertama Zulhijjah, sehingga malam kesepuluh Zulhijjah, ganjarannya ibarat beribadah pada Lailatul Qadr"

dia tersenyum, "alhamdulillah, kenapa berpuasa 9 hari sahaja, dan qiyamullail pula 10 malam?"

aku tersenyum, "alhamdulillah, berpuasa yang disunnahkan di bulan Zulhijjah adalah bermula 1 Zulhijjah sehingga 9 Zulhijjah, ada pun 10 Zulhijjah sudah haram untuk berpuasa kerana hari raya Idul Adha..manakala amal ibadah 'qiyamullail' pula di sunnahkan di bulan Zulhijjah adalah bermula malam 1 Zulhijjah sehingga malam 10 Zulhijjah"..

dia mengangguk, "alhamdulillah..begitu ya, mulia sungguh bulan Zulhijjah ni ya"

aku tersenyum, "alhamdulillah..bulan Zulhijjah memang mulia wahai sahabatku, maka manfaatkanlah bulan ini dengan sebaiknya terutama 10 hari terawalnya..

andai malas untuk berpuasa 9 hari berturut-turut yakni bermula 1 Zulhijjah sehingga 9 Zulhijjah, maka puasalah pada 9 Zulhijjah iaitu pada hari Arafah, kerana ada kelebihan yang besar di situ..andai malas untuk 'qiyamullail' seperti solah sunat tahajjud di malam hari bagi sepuluh hari terawal ini, maka sekurang-kurangnya solah fardhu isya' berjemaah dan solah fardhu subuh berjemaah jangan tinggal untuk mendapatkan kelebihan yang besar di situ..

apa yang ambo katakan itu adalah sekurang-kurangnya, kalau nak ganjaran yang mahal, maka berpuasalah bermula 1 Zulhijjah sehingga 9 Zulhijjah, dan bangunlah untuk 'qiyamullail' di setiap malam pada 10 malam terawal Bulan Zulhijjah"..

dia tersenyum, "alhamdulillah, terima kasih ya sahabat"..

aku tersenyum, "alhamdulillah, segalanya dari Allah ya akhi, maka ucapkanlah kesyukuran kepada Allah S.W.T"..

dia mengangguk, dan kami berpisah di situ..

wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment

~ Muhasabah ~