21 November 2010

Destinasi impianku : Hadramaut, Yaman..insya Allah, amin ya rabbi..(T_T)


Mengapa harus ke Hadramaut, Yaman?

selepas suatu majlis ilmu Iman dan Islam berlangsung di sebuah Masjid iaitu Masjid Haji Ismail al-Solihiah, ayahku menjemput tok guruku masuk ke dalam rumah untuk meraikannya dengan sedikit makanan dan minuman..

Ketika dia (tok guruku) sedang menjamu sedikit makanan dan minuman yang disediakan itu, dia menceritakan keadaan dunia semasa yang semakin rosak..kerosakan yang berlaku itu sama ada di sudut aqidah atau syariah atau juga akhlak semakin menjadi-jadi..

ketika itulah, aku mengambil kesempatan untuk bertanya, "bagaimana nak selamat dengan semua ini?"

dia menjawab, "selamat seseorang itu adalah dengan ilmu dan amal, tanpa ilmu dan juga amal, manusia itu akan terus sesat..kita kena berusaha menuntut ilmu Iman dan Islam, kalau ada kesempatan pergilah ke timur tengah"..

aku bertanya lagi, "ustaz pergi Syria hari itu, bagaimana di sana?"

dia menjawab, "alhamdulillah, suasana ada sedikit sosial, kalau betul-betul nak belajar ilmu Iman dan Islam, kalau diizinkan Allah, ustaz nak pergi ke hadramaut, Yaman"..

aku bertanya lagi, "kenapa Ustaz?"

dia menjawab, "alhamdulillah, di sana, keadaannya lebih tenang, tiadanya kerosakan aqidah, syariah, dan akhlak..dan di sana terdapat juga ramai ahlul bait, dan tempatnya para wali ya Allah"..

subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T_T)

aku bertanya lagi, "kalau saya nak pergi, boleh ke ustaz?"

dia menjawab dalam keadaan senyuman, "ada duit, boleh lah pergi"..

aku tersenyum, "insya Allah, amin ya rabbi"..

"ya Allah, permudahkanlah perjalananku dalam mencari keredhaan-Mu ya Allah, amin ya rabbi"..

No comments:

Post a Comment

~ Muhasabah ~