20 November 2010

"pesankan saya tempat di Neraka"..astaghfirullah..wal iyya dzubillah..(T_T)


astaghfirullah..(T_T)

suatu kisah yang memberi kesan di hati supaya terus istiqamah untuk beriman kepada Allah S.W.T..insya Allah, amin ya rabbi..(T_T)

Kisah bermula..

Musim panas merupakan musim yang pasti akan berlaku di kawasan timur tengah dengan izin Allah S.W.T..dan ia juga merupakan ujian yang cukup berat terutama bagi muslimah untuk tetap mempertahankan pakaian kesopanannya iaitu menutup aurat sebaiknya..

Apatah lagi jikalau pakaian itu berwarna hitam yakni jubah berwarna hitam, tudung labuh berwarna hitam, purdah berwarna hitam, sarung lengan berwarna hitam, stokin berwarna hitam, dan seluruhnya berwarna hitam..subhanallah, sesungguhnya warna hitam lebih menyerap haba, dan bagaimana kepanasannya yang dialami hanya mereka sahaja yang mengetahui, dan sesungguhnya Allah Tuhan Yang Maha Mengetahui..(T_T)

Hal ini berbeza dengan musim dingin, kerana pakaian yang menutup aurat, atau pakaian yang menutup keseluruhan tubuh seperti menutup sehingga ke telinga dan leher untuk menghangatkan badan, ia adalah hal yang biasa..sesungguhnya jilbab memang memiliki multifungsi..wallahua'lam..

maka..

Dalam suatu perjalanan yang cukup panjang, dari Kairo ke Alexandria, sebuah mikrobus (sebuah kenderaan pengangkutan awam) sedang bergerak dengan kelajuan yang sederhana..

Di dalam mikrobus itu, ada seorang perempuan muda yang berpakaian yang mendedahkan aurat, iaitu dengan pakaian yang mencerminkan bahawa "panasnya, dan perlu membukanya"..dan dia duduk di sebelah hujung kerusi iaitu berhampiran dengan pintu keluar mikrobus itu..

Pakaian sebegitu sudah tentu mengundang "perhatian" bagi setiap mata yang memandang, sama ada lelaki atau perempuan..

wallahua'lam..

Kebetulan seorang lelaki dewasa duduk di sampingnya, dia telah berusaha mengingatkan bahawa pakaian yang dikenakan itu boleh mengakibatkan sesuatu yang tidak baik berlaku kepada dirinya sendiri..Di samping itu, pakaian tersebut juga melanggar aturan agama yakni tidak mengikut perintah Allah S.W.T dan tidak meninggalkan larangan Allah S.W.T, bahkan pakaian sebegitu juga bukan melambang kesopanan seorang wanita..Kelihatan lelaki itu berbicara dalam keadaan tegas tetapi berhati-hati pada setiap tutur katanya agar hal itu di dengari sebaiknya oleh perempuan muda itu..

apa respon perempuan muda tersebut?

Rupanya dia tersinggung, dia kelihatan marah seolah-olah hak privasinya atau hak peribadinya ditegur sebegitu..kemungkinan, hak berpakaian menurutnya adalah hak individu yang bebas dilakukan oleh sesiapa sahaja..

lalu dia berkata, "jika memang pak cik mahu, ini peribadi saya, ini diri saya. Tolong pesankan saya, tempat di neraka Tuhan pak cik!"

sebuah respon yang spontan dan tegas..lelaki itu tadi terkejut dan hanya mampu beristighfar..dia terus menggerakkan lidahnya dengan kalimah-kalimah untuk mengingati Allah S.W.T..

penumpang lain yang mendengar kemarahan si wanita muda itu terdiam sahaja..dan detik-detik berikutnya, suasana menjadi senyap..

Beberapa orang kelihatan sudah terlelap, mungkin kerana keletihan di dalam keadaan cuaca yang panas itu..keadaan begitu juga tidak terkecuali kepada perempuan muda itu yang kelihatannya terdiam dan matanya tertutup..

Maka, sampailah perjalanan di Terminal Terakhir iaitu Alexandria..

Kini, semua penumpang bersiap-siap untuk turun, tetapi mereka dihalangi oleh perempuan muda itu yang masih tidur kerana kedudukannya tadi, dia duduk berhampiran pintu dan menyebabkan kesukaran untuk penumpang lain keluar dari mikrobus..

"bangunkan saja!", kata seorang penumpang..

"iya, bangunkan saja!", teriak seorang penumpang yang lainnya..

Gadis itu tetap bersandar di situ, tiada sebarang reaksi..

Salah seorang penumpang mencuba mendekati si wanita itu, dan menggerak-gerakkan tubuh si wanita itu supaya kedudukannya dapat dialihkan..

namun, astaghfirullah..apakah yang terjadi? wanita itu benar-benar tidak bangung lagi..dia telah menemui ajalnya dalam keadaan memesan neraka!

astaghfirullah..wal iyya dzubillah..(T_T)

Penumpang di dalam mikrobus itu melafazkan istighfar, kalimah tauhid serta kalimah-kalimah yang mengingatkan hati kepada Allah..ada juga yang histeria dengan meneriak "Allahuakbar" bersama linangan air mata..

sebuah pengakhiran yang menakutkan..Mati dalam keadaan tidak menutup aurat, Mati dalam keadaan melanggar perintah Allah S.W.T..astaghfirullah..wal iyya dzubillah..(T_T)


seandainya begitu gambaran neraka yang dibuat oleh manusia, kelihatannya sudah pedih, maka neraka yang sebenarnya, neraka Allah S.W.T, jauh berkali-kali ganda lebih dahsyat daripada gambaran itu..astaghfirullah..wal iyya dzubillah..(T_T)

Seandainya setiap orang mengetahui akhir hidupnya….
Seandainya setiap orang menyedari hidupnya boleh berakhir setiap saat…
Seandainya setiap orang takut bertemu dengan Tuhannya dalam keadaan yang buruk…
Seandainya setiap orang tahu bagaimana kemurkaan Allah…
Sesungguhnya Allah masih menyayangi kita yang masih terus dibimbing-Nya.
Allah akan semakin mendekatkan orang-orang yang dekat dengan-NYA.

Dan mereka yang terlena seharusnya segera sedar…
selagi kesempatan itu masih ada! tutuplah aurat kalian semua..lakukanlah setiap perintah Allah S.W.T, tinggalkan larangan Allah S.W.T..sesungguhnya dunia adalah sementara sahaja, dan dunia bukan tempat kita..astaghfirullah..wallahua'lam..


Apakah "booking" kita di alam sana ? astagfirullah..Wallahua'lam.


No comments:

Post a Comment

~ Muhasabah ~