07 April 2011

Kisah insan yang mahu hatinya terikat dengan Allah Subhanahu wa Ta'ala..(T__T)


Suatu petang yang nyaman,
angin petang bertiup tenang,
burung berterbangan dicelah pohonan,
beginilah ia suasana kampung..

tiba-tiba, 


kedengaran azan yang menyeru manusia,
seruan kepada kewajipan bagi setiap hamba-Nya,
maka datanglah manusia yang berakal dan sedari ia,
berdirilah mereka di belakang Imamnya..


beginilah keadaan seharian,
solah jema'ah di dirikan,
bertambah erat ikatan persaudaraan,
bersama-sama menuju ke arah keredhaan..

subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..

selesai sahaja solah berjema'ah itu,
kemudian disambung dengan zikir dan doa,
kemudian bersalaman mereka itu,
indahnya Islam yang diredhai-Nya..

Selesai sahaja semua itu..

seorang pemuda kelihatannya sedang turun dari masjid..sebelum sempat dia menyarung seliparnya, tiba-tiba bahunya di sentuh, "assalammualaikum, abang, leh berbual dengan abang jap"..

Tersenyum pemuda itu menoleh kepada suara itu yang datang dari belakangnya, "waalaikummusalam, boleh, kita duduk di sana ya", lalu si pemuda itu menunjuk dengan ibu jarinya ke arah suatu sudut di luar masjid.. 

si lelaki itu tadi hanya tersenyum dan mengekori pemuda itu..


 setelah duduk, si lelaki itu memulakan bicaranya, "abang, saya sebenarnya nak tanya, selalunya kerja yang kita buat sendiri itu lebih baik daripada kita menumpang kerja orang lain, begitu kan?"

si pemuda itu tersenyum, "apa yang sudah berlaku?"  

si lelaki itu menyambung, "sebenarnya, saya nak tanya, saya selalu je amin kan doa sesiapa yang menjadi Imam solah, atau pun sesiapa yang berdoa, sedangkan saya jarang berdoa, atau, memang sikit sangat berdoa, jadi doa yang saya amin kan tu macam mana nilainya ya? sama ke dengan Imam atau orang yang berdoa? sedangkan saya hanya amin kan sahaja.."

si pemuda itu tersenyum, "leh tak kamu ambil air dari kolah masjid itu ke sini? ambil dengan gayung"

si lelaki itu menurut sahaja..

selepas beberapa ketika, si lelaki itu datang kembali bersama segayung air dan diberikannya kepada si pemuda itu..

si pemuda itu mengambilnya dan terus meneguknya sekali..dan kemudian menghulurkannya kepada si lelaki itu pula..

"cuba kamu minum air dari gayung ini seperti mana abang minum" kata si pemuda itu..

si lelaki itu menurut sahaja..

si pemuda itu tersenyum, "jadi, apa rasa air itu? abang rasa tawar sedikit, ada sedikit masin"

si lelaki itu mengangguk, "sama lah dengan saya, abang, kan air ni air sama sahaja, bukannya saya ada tambah gula ke apa", jawab si lelaki itu dengan nada bergurau..

si pemuda itu tersenyum, "maka begitulah jawapan bagi soalan kamu itu, doa yang sama, maka nilai pun sama, insya Allah, walaupun doa itu dibaca oleh orang lain, tetapi kamu amin kan juga, insya Allah, nilai yang diperolehinya sama.."

si lelaki itu bertanya lagi, "tetapi abang, sepatutnya Imam atau yang membaca doa itu lebih nilainya kan, sebab dia yang bacanya"

si pemuda itu tersenyum, "jadi seperti mana air tadi, kamu yang ambilkan dari kolah, kamu yang bawa ke sini dengan gayung, maka sepatutnya kamu lah yang lebih rasa sedap air itu, manis ke, tetapi kenapa sama juga rasanya seperti abang?"

si lelaki itu menjawab, "sebab air yang sama"

si pemuda itu tersenyum, "alhamdulillah, itu jawapannya, secara umumnya begitu..

di sudut pahala, adakah sama di antara kedua-duanya?, wallahua'lam, Allah lebih mengetahuinya, yang pasti kita kena usaha beramal ibadah kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala..

secara umumnya, begitulah, di mana Imam membaca doa, dapat pahala, si makmun yang mengaminkan pun dapat pahala..berapa nilainya? wallahua'lam, Allah jua lebih mengetahuinya.. 

begitu juga kalau orang lain, seperti orang baca doa untuk sesuatu majlis ke, kita aminkan bacaan doa itu, insya Allah, kita akan adanya pahala untuk itu, nilainya? wallahua'lam, Allah jua yang lebih mengetahuinya..

abang tambahkan sedikit lagi ya untuk pemahaman dan perkongsian bersama..

Di dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Sayyiduna Ibnu 'Abbas Radhiyallahu 'anhu,


عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: اَلدَّاعِيْ وَالْمُؤَمِّنُ فِي اْلأَجْرِ شَرِيْكَانِ

(yang bermaksud) : "Daripada Sayyidina Ibnu 'Abbas Radhiyallahu 'anhu, beliau telah berkata : Telah bersabda (Sayyiduna) Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam : Orang yang berdoa dan orang yang mengaminkan sama-sama memperoleh pahala"

(Hadits riwayat al-Imam al-Dailami di dalam Musnad al-Firdaus)

wallahua'lam..

walaupun ada pendapat mengatakan hadits ini adalah hadits dhaif, tetapi kita boleh beramal dengannya, kita bukannya nak berhujah tetapi nak beramal..

kalau ada juga yang nak komen tentang doa orang lain, kita amin kan..atau ada lah orang nak kata tak leh doa secara berjemaah ke apa ke, atau tak leh berdoa selepas solah berjemaah ke....

maka, jawab sahaja dengan dalil yang lebih kukuh, iaitu suatu peristiwa yang berlaku di zaman Nabi Musa 'alaihi Sallam..

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala :

 قَالَ قَدْ أُجِيبَتْ دَعْوَتُكُمَا فَاسْتَقِيمَا

(yang bermaksud) : "Sesungguhnya telah diperkenankan doa kamu berdua, oleh kerana itu tetaplah kamu berdua pada jalan yang lurus"

(surah Yunus, ayat 89)

Di dalam ayat itu, ia menegaskan tentang dikabulkannya doa Nabi Musa 'alaihi Sallam dan Nabi Harun 'alaihi Sallam, sedangkan yang berdoa hanyalah seorang iaitu Nabi Musa 'alaihi Salam, dan Nabi Harun 'alaihi Sallam hanya mengucapkan "amin", hal ini dijelaskan oleh para mufassirin..




dan untuk berdoa selepas solah berjema'ah pula..

Imam ath-Thabarani ada meriwayatkan hadits di dalam kitab beliau (Mu'jam al-Ausath, daripada Sayyidina Ibnu 'Umar Radhiyallahu 'anhu,
 
صَلَّى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلاةَ الْفَجْرِ ، ثُمَّ انْفَتَلَ ، فَأَقْبَلَ عَلَى الْقَوْمِ ، فَقَالَ : " اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي مَدِينَتِنَا ، وَبَارِكْ لَنَا فِي مُدِّنَا وَصَاعِنَا ، اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي شَامِنَا ويَمَنِنَا " ، فَقَالَ رَجُلٌ : وَالْعِرَاقُ يَا رَسُولَ اللَّهِ ، فَسَكَتَ ، ثُمَّ قَالَ : " اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي مَدِينَتِنَا ، وَبَارِكْ لَنَا فِي مُدِّنَا وَصَاعِنَا.

(yang bermaksud) : "Telah bersolah Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam (Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam) akan solah (fardu) Subuh. Kemudian Baginda Shallallahu 'alaihi wa Sallam (Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam) menghadap kepada kaumnya, lalu berdoa : Ya Allah, berkatilah kami pada kota kami, berkatilah kami pada cupak dan gantang kami."


 alhamdulillah, wallahua'lam..

maka, jelaslah kepada kita berdua, bahawa doa si Imam, dan kemudian kita mengaminkannya, insya Allah diperkenankan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala, sesungguhnya hanya Allah jua yang mengetahui..

begitu juga perbuatan doa selepas solah secara beramai-ramai, ia dibolehkan dan ia adalah sunnah Sayyiduna Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam..seorang Imam berdoa, kemudian di aminkan oleh makmunnya, insya Allah..

bolehkah begitu jawapannya? hanya itu yang termampu abang kongsikan.."

si lelaki itu hanya tersenyum dari tadi, "alhamdulillah, terima kasih di atas jawapannya, insya Allah, semoga saya dapat amalkan ilmu yang diperolehi ni, amin..

abang, jadi, sebaiknya kalau solah berjema'ah ni, selepas memberi salam, kita bersama-sama Imam berzikir, berselawat, kemudian mengaminkan doa si Imam, begitu ya?" 

si pemuda itu tersenyum, "alhamdulillah, ya, itulah sebaiknya, dan itulah sunnah Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam..

kalau tak leh buat banyak, usahalah buat sikit-sikit..

sebaiknya, usahalah buat semua sunnah Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam, insya Allah, semoga Allah permudahkannya"..

si lelaki itu tersenyum dan  menyambung lagi, "alhamdulillah, jadi kesimpualannya, untuk amin kan bacaan doa orang lain itu juga tidak salah, kan?"..

si Pemuda itu tersenyum, "alhamdulillah, ya, tidak salah, bahkan ia adalah sunnah Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam.. 

sebenarnya, adalah baik kita mengaminkan doa Imam atau orang yang soleh, moga-moga doanya adalah doa yang mustajab, dan kita juga mendapat keberkatan doa itu juga, insya Allah..

dan amat-amat baik pula, andai kemudian kita sendiri yang membaca doa, dan kita aminkan doa kita..begitu lebih baik, dan dapat kedua-duanya..tak salah doa banyak kali, kan?

Sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta'ala amat suka kepada hamba-Nya yang sentiasa berdoa, berzikir pada-Nya..

قَالَ رَسُوْلُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى : أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي بِي، وَأَنَا مَعَهُ، إِذَا ذَكَرَنِي، فَإِنْ ذَكَرَنِي فِي نَفْسِهِ، ذَكَرْتُهُ فِي نَفْسِي، وَإِنْ ذَكَرَنِي فِي مَلَإٍ، ذَكَرْتُهُ فِي مَلَإٍ خَيْرٍ مِنْهُمْ، وَإِنْ تَقَرَّبَ إِلَيَّ، بِشِبْرٍ، تَقَرَّبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَإِنْ تَقَرَّبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا، تَقَرَّبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَإِنْ أَتَانِي يَمْشِي، أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً

(yang bermaksud) : "Sabda (Sayyiduna) Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam : "Dia (Allah Subhanahu waTa'ala) berfirman : "Aku bersama prasangka hamba-Ku, dan Aku bersamanya ketika ia mengingat-Ku, jika ia mengingat-Ku (menyebut-Ku) dalam kesendirian, maka Aku mengingatnya dalam Dzat-Ku, jika ia mengingat-Ku di tempat yang ramai, maka Aku mengingatnya di tempat yang lebih ramai (para malaikat)"

dan..

وَقَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا مَعَ عَبْدِي حَيْثُمَا ذَكَرَنِي وَتَحَرَّكَتْ بِي شَفَتَاهُ 

(yang bermaksud) : "dan berkata (Sayyidina) Abu Hurairah (Radhiyallahu 'anhu), dari Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam (Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam), Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman : "Aku bersama hamba-Ku, saat hamba-Ku mengingat-Ku dan bergerak bibirnya menyebut nama-Ku"

subhanallah, maka doa banyak kali lagi baik, sesungguhnya itulah tandanya hati sentiasa bergantung kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala, hati yang sentiasa terikat dengan Allah Subhanahu wa Ta'ala..

subhanallah.."

si lelaki itu tersenyum, "alhamdulillah, betul tu, doa banyak kali, subhanallah, alhamdulillah, terima kasih ya abang, semoga saya dapat amalkan semua yang di perolehi ini, insya Allah"

si pemuda itu tersenyum, "amin ya Rabb, insya Allah, semoga kita bersama-sama dapat amalkannya..rasanya dah lewat ya, abang balik dulu, boleh?"

si lelaki itu tersenyum, "alhamdulillah, boleh, saya pun nak balik juga"..

maka, bersalamanlah mereka berdua, dan kedua-duanya berjalan pulang ke rumah masing-masing..

wallahua'lam..


4 comments:

  1. alhamdulillah..teruskan perjuanganmu ya akhi..

    ReplyDelete
  2. tahniah ...alhamdulillah..moga enta istiqamah dakam mnyampaikan ilmu kepada orang lain...alhamduliilah...penyampaian enta begitu santai tapi mendalam...subhanallah

    ReplyDelete
  3. waalaikummusalam warahmatullahi wabarakatuh..

    alhamdulillah, silakan al-Ustazah Ansorullah Mawar Agama..

    ReplyDelete

~ Muhasabah ~