30 May 2011

catatan perjalanan : pengalaman di Dewan Bersalin


Alhamdulillah, syukur kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala di atas segala kurniaan-Nya, sama ada yang disedari atau tidak sedari, sesungguhnya segala-galanya di dalam kekuasaan Allah Subhanahu wa Ta'ala., sesungguhnya segala-galanya di dalam pengetahuan Allah Subhanahu wa Ta'ala, subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..

Selawat serta salam kepada Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam, penghulu bagi seluruh Rasul, penghulu bagi seluruh Nabi, penghulu bagi seluruh manusia, masya Allah, tabarakallah, sesungguhnya ia adalah anugerah yang mulia dari Allah Subhanahu wa Ta'ala kepada makhluk-Nya manusia yang dikenali Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam..

wallahua'lam, Allah jua Yang Maha Mengetahui..



Di ketika kaki ini masih dikurniakan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala untuk melangkah, maka tanpa ku sedari, aku melangkah di dunia yang amat asing buatku, iaitu Dewan Bersalin..

maka, diketika langkahan kaki ini di tempat asing ini, sekali lagi, aku mencatit sedikit "Catatan Perjalanan", untuk pedoman buat hati yang hina dan minda yang faqir ini, dan juga untuk perkongsian buat mereka yang menginginkannya, insya Allah, wallahua'lam..

aku mulakan catitan ini dengan ayat yang mulia dari kitab yang mulia, Al-Qur'an..

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala :

وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً

(yang bermaksud) : "Dan orang orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa."

(surah al-Furqan, ayat 74)

Anak-anak yang dilahirkan adalah merupakan kurniaan dari Allah Subhanahu wa Ta'ala..dan merupakan suatu bentuk amanah bagi kedua ibu dan bapa untuk menjaganya dengan petunjuk yang digariskan..

Kehadirannya menjadi penyeri sebuah kehidupan berkeluarga bagi mereka yang mengerti..Kegembiraan tersebut adalah merupakan sebuah fitrah kurniaan yang tidak terkira nilainya..


masya Allah, tabarakallah..

Indahnya jasadmu wahai bayi,
Indahnya hatimu wahai bayi,
lahirnya engkau dalam keadaan suci,
insya Allah kembali jua dalam keredhaan ilahi..

amin ya Rabb..wallahua'lam..

Berada di "dunia Dewan Bersalin" ini, banyak mengajar hati hina ini tentang ciptaan Allah Subhanahu wa Ta'ala..

Bila keluar ia (bayi) dari sang ibunya,
menangis ia dengan terpejam matanya,
tangannya bergerak-gerak meronta,
begitu juga anggota selainnya..

Bila sang ibu melihat anaknya,
Kesakitan tadi hilang begitu sahaja,
senyuman terukir di waktu itu jua,
riangnya hati melihat anak yang dikandungnya..

masya Allah, tabarakallah..(T__T)

Berada di sini,
mengajarku erti tugas seorang suami kepada si isteri..Ketika mana seorang isteri memerlukan suaminya di sisi, memerlukan sokongan, memerlukan kekuatan, maka hadirnya si suami di sisi, walaupun si suami hanya mampu memandang, namun ia sudah cukup menceriakan hati si isteri, masya Allah, tabarakallah..

Berada di sini,
mengajarku erti tugas seorang ayah kepada anaknya..Ketika mana keluarnya anaknya dari sang ibunya, maka terus sahaja telinga kanan anaknya di azankannya ayahnya, terus sahaja telinga kiri anaknya di iqamahkannya ayahnya, maka kalimah pertama yang didengari oleh anaknya adalah "Tiada Tuhan melainkan Allah, Nabi Muhammad pesuruh-Nya"..maka kalahlah syaitan untuk "pusingan terawalnya"..

subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..

insya Allah, berbekalkan pengalaman di sini, aku doakan "semoga aku sendiri yang dapat menyambut anakku nanti"..amin ya Rabb..


No comments:

Post a Comment

~ Muhasabah ~