20 May 2011

Muhasabah : Solah pendinding dari kemaksiatan..(T__T)


Suatu peristiwa berlaku di siang hari..

Kawanku, "aku ni banyak sungguh buat dosa, maksiat, pompuan la, apa la, banyak dah aku buat ni, macam mana aku nak berhenti ni ya, aku sedar tentang ni, tapi gak, tak leh nak berhenti, macam mana ni ya?"

aku, "awat jadi lagu tu? hehe, cakap kedah pulak, hehe.."

Kawanku, "kau ni! aku serius ni!"

aku, "ok, ok..sabar no, hehe..jangan marah, marah-marah ni hati jadi panas, kalau hati jadi panas, lagilah susah nak berubah, hehe..ok lah, macam ni..pertama-tamanya, aku nak tanya hang, macam mana solah hang? aku tak nak tanya apa maksiat yang hang buat, tak nak tanya jenis ke apa, hehe..mesti banyak jenisnya kan..jadi gak, aku nak tanya macam mana solah hang?"

Kawanku, "ermm..sembahyang ni lagilah, subuh comfirm dalam selimut, zohor comfirm rehat makan, asar comfirm ada kat padang, maghrib comfirm rehat letih main, isya' comfirm ada kat kedai makan, jadi.....cam tu lah jawapan aku"

aku tersenyum, "alhamdulillah, jadi inilah puncanya"

Kawanku, "maksud kau? aku tak ada tanya pun pasal sembahyang aku, aku tanya macam mana nak berhenti buat semua maksiat ni, nak jadi baik lah pulak, kau jugak kata kat aku, nak isteri baik, kena lah jadi baik"

aku tersenyum, "alhamdulillah, pandai pun, hebat jugak kau ni, boleh pula kait dengan kes isteri dan suami ni"

Kawanku, "Sape tak nak bernikah, nak bernikah dengan pompuan yang baik untuk jadi isteri baik, tapi aku ni tak baik-baik pun, macam mana ni?"

aku tersenyum, "alhamdulillah, mula-mula kita sama-sama jawab soalan hang yang pertama tadi dulu ya, macam mana nak tinggal maksiat ni ya..jadi..

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala :
وَأَقِمْ الصَّلَاة إِنَّ الصَّلَاة تَنْهَى عَنْ الْفَحْشَاء وَالْمُنْكَر وَلَذِكْرُ اللَّه أَكْبَر
(yang bermaksud) : "dan dirikanlah solah. Sesungguhnya solah itu mencegah daripada kejahatan dan kemungkaran. Dan sesungguhnya mengingati Allah (dengan solah) adalah lebih besar (keutamaannya daripada ibadah-ibadah yang lain)."

(surah al-'Ankabut, ayat 45)

maka, jagalah solah hang baik-baik, usaha biar terjaga..malas nak solah sunat, aku tak ada nak merayu ke apa, tetapi jangan sesekali malas nak solah fardhu, kerana kalau kau malas nak solah fardhu, dan kau tinggalkannya, maka maksiat yang kau lakukan itu akan berterusan dan kau tak akan dapat hentikannya, melainkan dengan keizinan Allah Subhanahu wa Ta'ala..

leh?"

Kawanku, "erm..tolong kejutkan aku subuh pagi esok"

aku tersenyum, "alhamdulillah, hah, macam ni lah baru betul, hehe, jom pengena air dulu kat kedai, hehe"

Kawanku, "ait, kau ni, nak upah ke apa? tapi betul juga, kena belanja tok guru"

aku, "tok guru apa pulak nya, kehidupan ni macam roda je, ari ni aku kongsi dengan kau apa-apa, ilmu ke apa ke, esok lusa atau sekejap lagi, kau pulak mungkinnya kongsi dengan aku, tak gitu..bukan upah, yapi ni tips nak dapat isteri baik, kan kata tadi nak isteri baik, nak ke tak nak ni? hehe"

Kawanku, "eh, mestilah nak, jom, jom, kita ke kedai dulu, hehe, sempoi jugak macam ni, kejap cakap agama, kejap gi minum"

aku, "bukan kejap, tapi kita usahakan biar ilmu dan amal Islam sentiasa menjadi selimut kita, biar sentiasa menjadi penyejuk kita"

Kawanku, "ya lah, betul-betul, kau lah kena tegur aku nanti"

aku, "ait, sama-samala, hang ni"

Kawanku, "ok, ok, jom"..

catatan : Kami pun berlalu ke kedai makan, hehe..kisah dan pengalaman yang menarik bersama seorang sahabat..

alhamdulillah..

sesungguhnya solah adalah pendinding dari seseorang itu melakukan kemaksiatan kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala..

persoalannya, apakah diri sudah sempurna melakukan solah fardhu yang wajib ke atas setiap hamba Allah yang muslim?

andai belum, wujudkah usaha diri untuk menuntut ilmu bagi menyempurnakan solah kita dengan lebih baik dan lebih sempurna?

astaghfirullah..(T__T)

ampunkan aku ya Allah..tempatkanlah aku dikalangan hamba-Mu yang beruntung, amin ya Rabb..


No comments:

Post a Comment

~ Muhasabah ~