24 May 2011

muhasabah : "dosaku yang bertimbun"


Kisah di suatu petang yang indah dan tenang..

angin bertiup dicelah daunan,
cahaya matahari redup di awanan,
beburung berterbangan sambil berkicauan,
begitulah suasana kampung yang aman..

di sebuah rumah di kawasan kampung yang aman..
terjadinya suatu kisah keinsafan..
dari ketenangan kepada kehibaan..
kerana mengenang kisah kehidupan..



di suatu sudut di ruang tamu, aku duduk sendirian bersama secawan kopi..merehatkan badan selepas pulang dari Masjid..

"abang.." suara adikku memecahkan kesunyian ruang tamu itu..

lalu aku berpaling pada adikku dengan senyuman, "ya adik, kenapa adik ni?"
adikku duduk di sebelahku dengan wajahnya yang masam mencuka..
lalu aku memeluknya, "kenapa dik? ada masalah apa?"

adikku memulakan bicara, "abang, adik ni banyak buat dosa, ustaz kat sekolah kata, orang banyak dosa ni masuk neraka"

aku terkejut seketika, dan melihat wajahnya..

timbul kegerunan di hatiku buat seketika..

lalu aku bertanya kepadanya, "adik banyak buat dosa? adik buat apa?"

adikku berkata, "ya lah, dosa macam2, selalu marah mak, tak dengar kata ayah, malas solah, macam-macam"

terdetik hatiku, "adikku baru umur 10 tahun, tak baligh lagi, sudah berfikir sebegitu, aku yang berumur 23 tahun ini, bagaimana dosa aku? bertimbun, lebih banyak darinya, astaghfirullah"

lalu aku memeluk adikku, tanpa ku sedari air mata menitis jua..

"terima kasih dik, terima kasih dik, terima kasih dik"..

adikku pula kehairanan melihat kelakuanku, "kenapa abg?"

aku berkata dalam esakan tangisan, "adik yang kecil daripada abg ni pun begitu risau, takut memikirkan dosa, sedangkan adik masih bersih darinya, abang ni sudah lama baligh, dosa ditanggung sendiri, lagi risau kerana banyak dosa yang dilakukan, bertimbun dik, terima kasih kerana mengingatkan abg"

tanpa disedari adikku jua menangis..

detik hatiku, "hidayah Allah untuk sedar dan muhasabah itu boleh datang dalam pelbagai cara, dan padaku, ia datang dengan adikku, dan ia menjadi guruku untuk insaf dan bermuhasabah"..

astaghfirullah..wallahua'lam, Allah jua Yang Maha Mengetahui..
begitulah hamba yang bertaqwa,
saban waktu berlinangan air mata,
risau dengan timbunan dosa,
mengharapkan keampunan Yang Maha Esa..

2 comments:

  1. setiap dari kita punya peluang utk didatangi hidayah ALLAH.. sama ada serda atau tidak terpulang kepada individu itu sendiri... moga setiap tulisan dari akhi dapat menambahkan keinsafan di hati yang membaca... amin

    ReplyDelete
  2. astaghfirullah..(T__T)

    syukri fillah..

    syukran, terima kasih ya ukhti al-Ustazah Iszuanie ilias..

    kata-kata yang perlu di muhasabahkan dari ya ukhti al-Ustazah..semoga Allah cerahkan hatimu dengan nur Iman dan nur Islam, amin ya Rabb..

    mohon teguran buat al-faqir ini yang hina..

    ReplyDelete

~ Muhasabah ~