02 February 2011

kisah Pengembara : Pulangnya aku ke "Gua ketenangan"..(^_^)


alhamdulillah..(^_^)

dari jauh aku pulang,
untuk mencari ketenangan,
hati ini terubat dengan rindu dan sayang,
bila menatap dua wajah dan badan..

(^_^) wallahua'lam..

selesai sahaja amanah diberikan,
aku segera bersiap di halaman,
bersama rakan dan teman,
kembalilah kami ke negeri Kelantan..

(^_^) alhamdulillah..

"alhamdulillah, pada pukul 6.30 petang, aku bersama 3 rakan bertolak pulang ke Kelantan Darul naim dengan harapan semoga Allah menempatkan kami semua di dalam keredhaan-Nya..insya Allah, amin.."

(^_^) alhamdulillah..

"Ketika di dalam perjalanan, terlihat pula 'Pasar Malam' di suatu kawasan di Sungai Siput, Perak, maka berhenti di situ seketika untuk membeli makanan bekalan jasad dan zahir.."

(^_^) alhamdulillah..

"Lebih kurang pukul 7 malam, baharulah aku bersama rakan menyambung kembali perjalanan, dari Perak ke Kelantan, semoga Allah bersama kami dengan keredhaan.."

(^_^) alhamdulillah..


"Di dalam perjalanan itu, aku dan rakan melalui suatu 'perhentian R & R' di 'puncak' Titiwangsa, maka kami berehat di sini seketika.."

"subhanallah, sejuknya di sini memang tidak dinafikan, andai sebelumnya tidak hujan, ia sudah sejuk, andai hujan pula sebelumnya, subhanallah, bertambah sejuk.."

"di sini, aku dan rakan menunaikan solah jama' ta'khir iaitu menghimpunkan Solah fardhu Maghrib di dalam waktu Solah fardhu Isya', insya Allah"..

"alhamdulillah, selesai sahaja, kami meneruskan perjalanan ke Negeri Kelantan Darul Naim"..

(^_^) alhamdulillah..


 "Pukul 11 malam sampai di Jeli, Kelantan Darul Naim"..

"alhamdulillah, maka sampailah aku dan rakan-rakanku di Kelantan darul Naim"

"di sini, berhenti seketika di sebuah rumah seorang rakan untuk menghantarnya, dia juga menjemput untuk berehat di situ seketika bersama 'air teh yang panas'..(^_^)"

"pukul 11.30, aku dan rakan menyambung kembali perjalanan yang masih panjang, wallahua'lam.."


(^_^) alhamdulillah..

"pukul 12.30 tengah malam, aku dan dua rakan yang lain melintasi bandar Tanah Merah, Kelantan.."

"kebiasaannya, andai aku dari Jeli untuk pulang ke kampung halaman, dari Tanah Merah terus sahaja mengambil arah jalan raya ke Machang, namun pada malam ini, aku perlu ke mengambil arah jalan raya ke Kota Bharu dari Tanah Merah untuk menghantar seorang rakan"

(^_^) alhamdulillah..

"pukul 1.15 pagi, aku dan dua rakan yang lain sampai di Kota Bharu.."


"sebelum menghantar seorang rakan di rumahnya di Kota Bharu, aku dan dia serta seorang lagi berhenti seketika di sebuah kedai Mee Sup di Jalan Pengkalan Chepa.."

"aku : 'kawan, ambo ngantuk doh ni, pening pula, kita berhenti makan kat sini dulu, segar mato dulu, bulih ko?'...dia menjawab : "beres, kawe pun lapar jugok ni".. maka, kami berhenti makan dulu..(^_^)"

"selesai makan, aku menghantar seorang rakan di rumahnya di Kota Bharu itu"

"Kemudian, aku dan seorang rakan lagi, kami berdua meneruskan perjalanan pulang ke kampung halamanku"

(^_^) alhamdulillah..


"kira-kira pukul 3 pagi sampai di kampung halamanku, alhamdulillah..(^_^)"

"seorang rakan lagi itu tidur terlebih dahulu di rumahku kerana basnya ke Kuala Terengganu adalah kira-kira pukul 10 pagi nanti"

"sampai sahaja di rumahku, ibuku menungguku"


setianya ibuku menunggu di ruang tamu, membuat hati ini bertambah sayu, begitulah kasih seorang ibu, semoga Allah mengurniakan cinta-Nya padamu..

astaghfirullah..(T__T)

"ya Allah, syukurku pada-Mu kerana telah memberi taufiq kepadaku untukku sampai di sini, tanpa kurniaan-Mu, mana mungkin jasad dan hati ini akan sampai di sini, alhamdulillah"..

(^_^) alhamdulillah..

sesungguhnya perjalanan ini,
mengenalkan aku erti persahabatan,
dari berseorangan diri,
kemudiannya adanya teman..

alhamdulillah..(^_^)

Dari sahabat Ibnu Umar Radhiyallahu 'anhu, Sayyiduna Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda (yang bermaksud) :

"seorang Muslim bersaudara dengan Muslim yang lain. Ia tidak menganiayanya, tidak pula menyerahkannya (kepada musuhnya). Barang siapa yang memenuhi keperluan saudaranya, maka Allah akan memenuhi pula keperluannya. Siapa yang melapangkan suatu kesulitan seorang Muslim, Allah akan melapangkan baginya satu kesulitan pula dari kesulitan-kesulitan yang dihadapi di hari kemudian"

(Hadits riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim)

wallahua'lam..

(^_^) alhamdulillah, wallahua'lam..

buat rakan yang masih dalam perjalanan pulang, atau masih di perantauan, atau masih sibuk dengan tugasan, atau seumpamanya, semoga Allah bersama kalian dengan Iman dan Islam..


**catatan : "kisah 'pengembara' ini 'terjadi' pada hari Selasa (27 safar 1432H / 1 Februari 2011M)..wallahua'lam.."

No comments:

Post a Comment

~ Muhasabah ~