12 February 2011

Muhasabah hati : Hindarkan hati, jiwa dan jasad dari "meraikan" Valentine Day..(T__T)


astagfirullah..(T__T) wallahua'lam..

Dari Sayyidina Ibnu Umar Radhiyallahu 'anhu, Sayyiduna Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda (yang bermaksud) :

"Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka ia dikira termasuk ke dalam golongan itu."

(Hadits Riwayat Imam Ahmad dan Imam Abu Dawud)..wallahua'lam..

sesungguhnya "Valentine Day" tidak ada ilmu yang menyuruh "meraikannya" di dalam Islam..bahkan ia termasuk di dalam sesuatu "bida'ah yang haram" di laksanakan iaitu "sesuatu perkara baru yang diada-adakan dan bercampur dengan hal kemaksiatan kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala"..(T__T) astaghfirullah..wallahua'lam..

berdasarkan sejarah terhasilnya "Valentine Day" ini, ia menjurus kepada "perkara berkaitan dengan kristian"..

maka, kenapa kita sebagai umat Islam mahu meraikan sesuatu "perayaan" yang menyamai kaum dan bangsa yang lain sehingga merosakkan nilai Iman dan Islam kita? astaghfirullah..(T__T)

suatu penyataan, "saya bukan meraikan hari Valentine pun, saya hanya keluar bersama isteri saya, kami makan berdua-duaan di sebuah restoren, itu sebagai tanda kecintaan kami"

apakah kalian tidak mempunyai hari yang lain atau waktu yang lain untuk berbuat sedemikian?

sedangkan..

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda (yang bermaksud) :

"Saling memberi hadiahlah kalian, nescaya kalian akan saling cinta mencintai"

(hadits riwayat Imam Bukhari)..wallahua'lam..

apakah hadits itu ada mengkhususkan pada hari tertentu atau waktu tertentu untuk "berkasih sayang" di antara kita semua terutama pasangan suami isteri?

astaghfirullah..(T__T)

bahkan suami isteri itu ibarat si pejalan malam yang memerlukan cahaya pelita atau lilin atau lampu untuk menerangi jalannya..

maka, apakah si pejalan malam itu hanya memerlukan pada malam ini sahaja cahaya pelita atau lilin atau apa sahaja untuk menerangi jalannya dan esok tidak perlu?

astaghfirullah..sesungguhnya hubungan suami isteri itu yang mana beriman kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala, maka "waktu kekasihnya" adalah pada setiap waktu, di mana mereka berdua hidup di dalam kecintaan kepada Allah, mereka melebihkan cinta Allah Subhanahu wa Ta'ala..

"abang, sayang mencintai abang, maka panduilah cinta ini supaya mengenali cinta yang hakiki iaitu kepada Allah, andai abang juga mencintai sayang, tegurlah setiap kesilapan sayang agar cinta kita berdua di dalam keredhaan-Nya"..

dan..

"sayang, abang mencintai sayang, maka bersamalah abang untuk mendayung lautan cinta ini agar kita bersama meraih cinta yang hakiki iaitu mengenali Allah Subhanahu wa Ta'ala dan seterusnya beriman sepenuhnya kepada Allah, dimana abang mendoakan sayang menjadi ratu bidadari buat abang"..

subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..amin ya rabbi, amin ya Rahman, amin ya Rahim..(T__T)



ambo tidak mahu mengambil "kisah couple yang haram" sebagai contoh di sini, kerana ia jelas haram..dan ambo ambil suatu "kisah pasangan suami isteri yang halal di antaranya", supaya kita semua dapat jadikan pedoman di dalam membina kehidupan di dalam keredhaan-Nya..

amin ya rabbi..wallahua'lam..(T__T)








maka..ayuhlah bersama kita semua CEGAH dari "meraikan" Valentine Day yang jelas haram kerana ia mengandungi unsur-unsur kemaksiatan kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala..astaghfirullah..(T__T)

berdasarkan kepada sejarah juga, seperti mana yang ambo katakan sebelum ini, Valentine Day, kebanyakan "versi" sejarahnya adalah tertumpu kepada "hal berkaitan kristian", maka apakah faedah yang kita perolehi untuk "meraikan" Valentine Day ini? astaghfirullah..(T__T)

maka, wahai sahabatku sekalian, wahai saudaraku sekalian, wahai temanku sekalian..ingatlah..(T__T)

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala (yang bermaksud) :

"katakanlah (wahai Muhammad) : Jika kamu kasih dan cintakan Allah, maka ikutlah (ajaran) aku, nescaya Allah akan mengasihi kamu dan mengampunkan dosa kamu"

(surah al-Imran, ayat 31)..wallahua'lam..(T__T)

astaghfirullah..subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T__T)

Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam, yakni manusia yang mulia yang mana beliau Shallallahu 'alaihi wa Sallam dimuliakan Allah dengan "maksum", tetapi Allah tetap datangkan "ayat di atas", kenapa? apakah makna tersirat disebaliknya? apakah Sayyiduna Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam ada dosa?

wallahua'lam..

jawabnya adalah, Allah Subhanahu wa Ta'ala ingin "menunjukkan" kepada kita semua, bahawa andai "perintah-Nya" sebegitu kepada Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam yang "maksum" itu, maka kita yang TIDAK MAKSUM ini terlebihlah untuk menjauhi setiap larangan Allah Subhanahu wa Ta'ala, setiap keadaan dan perkara yang meragukan sehingga menjauhkan hati dari Allah Subhanahu wa Ta'ala, dan sentiasa istiqomah di dalam beramal ibadah kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala dan memohon ampun di atas segala dosa-dosa yang dilakukan kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala..astaghfirullah..(T__T)



wallahua'lam..

note : say no to valentine day..astaghfirullah..(T__T)

wallahua'lam..


No comments:

Post a Comment

~ Muhasabah ~