11 February 2011

Maulid Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam..(T__T)


alhamdulillah, syukur kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala kerana di atas limpahan rahmat-Nya, hidayah-Nya, dan taufiq-Nya..subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T__T)

Selawat serta salam kepada junjungan yang mulia, ya habibi Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam, subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T__T)

"semoga aku berada di dalam kalangan umatnya yang memperoleh syafa'atnya, Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam di Hari Kiamat, amin"..

amin ya rabbi, amin ya Rahman, amin ya Rahim..(T__T) wallahua'lam..

sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta'ala memuliakan makhluk-Nya yang bergelar Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam dengan mengangkat dirinya menjadi penghulu seluruh alam..subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T__T)

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala (yang bermaksud) :

"Tidaklah kami mengutuskan engkau ya Muhammad melainkan kerana rahmat bagi sekalian alam"

(surah al-Anbiyaa', ayat 107)..wallahua'lam..

maka, barangsiapa yang memuliakan Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam, maka insya Allah, Allah Subhanahu wa Ta'ala memuliakannya, amin ya rabbi..(T__T)


apakah bukti Allah Subhanahu wa Ta'ala memuliakan makhluk-Nya yang bergelar Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam ??

Berkata Sayyidina Utsman bin Abil Ash Asstaqafiy, dari ibunya yg menjadi pembantunya Aminah Radhiyallahu 'anha, ibunya Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam, ketika ibunya Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam mulai ingin melahirkan, ia (ibu utsman) melihat bintang-bintang mendekat hingga ia takut berjatuhan diatas kepalanya, lalu ia melihat cahaya terang benderang keluar dari ibunya Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam hingga membuat terang benderangnya kamar dan rumah.

wallahua'lam..subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T__T)

Ketika lahirnya Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam, maka runtuhnya singgahsana Kaisar Kisra..

apa itu Kaisar? Kaisar adalah merujuk kepada pemerintah Rom atau Romawi..wallahua'lam..

apa itu Kisra? Kisra adalah merujuk kepada pemerintah Persia atau Parsi..wallahua'lam..

Berdasarkan kepada kajian sejarah peradaban, bahawa Kaisar bagi Rom dan Kisra bagi Parsi adalah merupakan pemerintah atau penguasa atau kerajaan yang megah dan terkenal di seluruh dunia..

namun, apabila lahirnya seorang manusia yang dimuliakan Allah Subhanahu wa Ta'ala, Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam, maka runtuhlah singgahsana yang indah dan megah bagi kedua-dua penguasa itu yakni Kaisar dan Kisra..

wallahua'lam..subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T__T)

Ketika lahirnya Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam, runtuhnya 14 buah jendela besar di Istana Kisra di Rom, dan padamnya api di Parsi yang mana ia tidak pernah padam sejak 1000 tahun sebelumnya..

wallahua'lam..subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T__T)

dan, pelbagai lagi peristiwa yang menakjubkan berlaku pada hari dan waktu kelahiran Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam..

wallahua'lam..subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T__T)

apakah yang makna yang tersirat disebalik semua kejadian dan peristiwa yang menakjubkan itu? 

ia berlaku pula pada hari dan waktu kelahiran Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam..

ia tidak lain dan tidak bukan, ia menunjukkan bahawa Allah Subhanahu wa Ta'ala telah memuliakan Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam, Allah Subhanahu wa Ta'ala "meraikan" kelahiran manusia yang mulia dari rahim ibunya, Aminah..

subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T__T)

apabila dikatakan, Allah Subhanahu wa Ta'ala "meraikan" kelahiran baginda Shallallahu 'alaihi wa Sallam, maka kita sebagai hamba-Nya, yang mengaku mencintai-Nya, apakah kita tidak mahu mengikuti setiap perintah-Nya, setiap suruhan-Nya, walaupun ia hadir di dalam keadaan tersirat sekali pun?

astaghfirullah..(T__T)

maka, kita manusia yang hina dan teramat hina di sisi Allah Subhanahu wa Ta'ala ini terlebih lagi untuk meraikannya yakni "meraikan" hari kelahiran Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam..(T__T)
wallahua'lam..

astaghfirullah..(T__T)

sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta'ala "meraikan" atau "merayakan" hari dan waktu kelahiran hamba-Nya yang mulia, Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam..maka sungguh bertuah dan beriman bagi sesiapa yang juga "meraikan" atau "merayakan" hari kelahiran Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam..(T__T)

subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T__T)

bagi hamba Allah Subhanahu wa Ta'ala yang beriman kepada-Nya sudah pasti akan "meraikan" hari kelahiran Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam..dan amat "pelik" bagi mereka yang "mengaku" beriman tetapi tidak "meraikan" hari kelahiran Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam..

astaghfirullah..(T__T)

dimana terdapat suatu hadits yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari..

Bahawa diringankan azab ke atas Abu Lahab pada setiap hari Isnin kerana memerdekakan seorang hambanya iaitu Suwaibah kerana hambanya itu menceritakan kepadanya tentang khabar gembira lahirnya Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam yakni anak saudaranya..

Abu Lahab sangat gembira dengan hal itu, sehingga memerdekakan hambanya yang memberitahu tentang itu..

maka, andai Abu Lahab yang kita kenalinya itu adalah kafir, apakah kita yang "mengaku" beriman kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala ini masih "berkira-kira" untuk "meraikan" atau "bergembira" dengan hari kelahiran Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam? (T__T)

astaghfirullah..(T__T)



Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala (yang bermaksud) :

"Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Musa dengan membawa ayat-ayat Kami, (dan Kami perintahkan kepadanya) : "keluarkanlah kaummu dari gelap gelita kepada cahaya terang benderang dan ingatkanlah mereka kepada hari-hari Allah". Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi setiap orang penyabar dan banyak bersyukur."

(surah Ibrahim, ayat 5)..wallahua'lam..

astaghfirullah..(T__T)

apakah yang dikatakan "hari-hari Allah"?

ia di sini merujuk kepada setiap kejadian dan ciptaan Allah Subhanahu wa Ta'ala..sesungguhnya ia tersembunyi suatu hikmah yang menakjubkan, di mana ia menunjukkan Allah Subhanahu wa Ta'ala Tuhan Yang Maha Bijaksana..(T__T)

sesungguhnya kejadian dan peristiwa yang berlaku ketika mana lahirnya seorang manusia yang mulia, Sayyiduna Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam, ia menunjukkan bahawa Allah Subhanahu wa Ta'ala "meraikan" atau "merayakan" kelahiran baginda Shallallahu 'alahi wa Sallam..subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T__T)

sesungguhnya segala-galanya di dalam pengetahuan Allah Subhanahu wa Ta'ala, Tuhan Yang Maha Mengetahui, Tuhan Yang Maha Luas Pengetahuan, Tuhan Yang Maha Kuasa, Tuhan Yang Maha Mengetahui..

wallahua'lam..(T__T)

maka..marilah bersama-sama kita "meraikan" hari kelahiran Sayyiduna Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, terutama dengan memperbanyakan berselawat kepada baginda Shallallahu 'alaihi wa Sallam..(T__T)

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala (yang bermaksud) :

"Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya berselawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya"

(Surah al-Ahzab, ayat 56)

wallahua'lam..(T__T) astaghfirullah..

ya habibi ya nabiku,
selawat serta salam untukmu,
tiada yang lebih dipinta olehku,
hanyalah teringin untuk bertemu denganmu..(T__T)

astaghfirullah..

sesungguhnya mencintaimu ya Rasulullah (Shallallahu 'alaihi wa Sallam),
adalah jalan untuk memperolehi cinta hakiki,
adalah jalan untuk mengenal Allah,
semoga insan hina ini di dalam keredhaan ilahi..

amin ya rabbi..(T__T) wallahua'lam..



2 comments:

~ Muhasabah ~